Actualitate
România eco-friendly. 5 trenduri sustenabile, pe val la nivel mondial, câștigă teren și la noi în țară

Românilor le pasă de mediu și de propriul buget, chiar dacă o parte dintre ei mai au lacune la capitolul colectare separată a deșeurilor și mai aruncă gunoiul la întâmplare. Bogdan Constantinescu, managerul general al companiei de salubritate Brai-Cata susține că cele mai bune dovezi în acest sens sunt trendurile ecologice aflate, în prezent, în plină dezvoltare și la noi în țară: moda sustenabilă, reciclarea plasticului sau reducerea consumului de plastic, alimentația naturală și folosirea sistemelor alternative de energie.
De la ambalaje compostabile, la investiții durabile, consumatorii au început să își arate preocuparea pentru mediu în modul în care își cheltuiesc banii și își gestionează deșeurile. „Tot mai mulți români, din medii diferite încep să conștientizeze în primul rând beneficiile unui comportament în stil eco-friendly, atât la capitolul buget, cât și la cel de mediu înconjurător. Optarea pentru alimente vrac, fără ambalaje excesive, compostarea deșeurilor biodegradabile, achiziționarea de obiecte de îmbrăcăminte cu etichete verzi, care arată că din compoziția lor fac parte fibre provenite din reciclarea unor materiale, îndreptarea către achiziții second hand sau achiziționarea de minipanouri solare de iluminat ori înscrierea în programe de achiziții pentru mașini electrice ori panouri fotovoltaice sunt comportamente ale unui stil de viață sustenabil și totodată, cât se poate de în trend”, a declarat managerul general al companiei de salubrizare Brai-Cata, Bogdan Constantinescu, specialist în reciclare și colectare separată a deșeurilor.
Iată, detaliat, câteva din trendurile ecologice ale momentului, care promit să devină ocupații cu normă întreagă, în anii următori:
Moda sustenabilă
În aceste vremuri instabile pe plan financiar, mulți lăsăm la o parte moda, anulând planurile de schimbare sau înnoire a garderobei. Cu toate acestea, e ușor să rămânem în tendințe în timp ce trăim un stil de viață durabil. Datorită milenialilor (generația Y, născută în perioada 1981-1996) și generației Z (cei născuți între 1997 și 2012), cuvintele „second-hand” și „chic” au devenit confortabile chiar și atunci când sunt folosite în aceeași propoziție. Datorită reinterpretării pe care ei au dat-o modei, acest sector de piață s-a dezvoltat uimitor în ultimii ani, ajutând foarte mulți oameni să facă economii importante.
În prezent, hainele purtate sau cumpărate și încă nepurtate sunt vândute în magazine second-hand, dar și pe platforme online sau pe grupuri de Facebook, direct de către cei care le dețin, mulți consumatori de modă fiind și revânzători. Site-uri de tip marketplace facilitează acum vânzarea de orice, de la fast fashion, până la bunuri de lux de ultimă generație sau obiecte vintage.
O altă dezvoltare cu consecințe favorabile asupra mediului este piața de închiriere a îmbrăcămintei, cu ajutorul căreia fanii brandurilor pot purta ținute de designer, fără să plătească mii de lei. Toate acestea înseamnă sustenabilitate, atât pentru planetă, cât și pentru bugetul familiei, chiar dacă nu conștientizăm tot timpul acest lucru.
Plasticul reciclat, materie primă pentru orice
Plasticul de unică folosință în care se îmbuteliază apă sau suc ori în care sunt ambalate diverse alimente s-a transformat, de la an la an, de la „ucigașul planetei” arătat cu degetul de toată lumea, la material eco-friendly, reciclat și reutilizat sub tot felul de forme, care mai de care mai sustenabile. Pentru că tot mai multe companii și-au dorit să schimbe percepția publică asupra acestui produs, plasticul se reinventează sub formă de fibre textile, ambalaje de unică folosință, materiale de construcții și multe altele, iar de fiecare dată este vedeta campaniilor de promovare și conștientizare a fenomenului poluării cu plastic.
„Astfel, există un retailer care a creat o linie de îmbrăcăminte exterioară realizată din plastic reciclat, un producător de pantofi sport care a inclus același materie primă într-un model recent, folosind sticle din plastic colectate de pe plaje din toată lumea. Un alt brand celebru a lansat o colecție care include articole de îmbrăcăminte din plastic reciclat, iar un producător American de jucării a creat o colecție de camioane, avioane și seturi de ceai, din recipient de plastic, pentru lapte”, a mai spus managerul general al Brai-Cata.
Ambalaje durabile, pentru produsele alimentare
Indiferent dacă este vorba despre produse cumpărate direct de pe rafturile magazinelor sau achiziționate online și expediate către consumator, tentația producătorilor de a ambala excesiv de mărfurile este aproape universală. În ultimii ani, însă cumpărătorii au devenit mult mai conștienți de alegerile pe care le fac în privința ambalajelor și au forțat practic companiile să își revizuiască alegerile de ambalare și să promoveze povestea lor de sustenabilitate.
Ca urmare a acestei nevoi de a reduce cantitatea de deșeuri reciclabile sau nereciclabile, au reapărut magazinele care își vând produsele vrac sau în ambalaje returnabile ori reîncărcabile, iar aici există exemple din industria alimentară, dar și din cea cosmetic. Spre exemplu, peste ocean, o firmă de biotehnologie a reușit să producă un ambalaj 100% compostabil, din deșeuri agricole, care este utilizat pentru protecția lumânărilor, corpurilor de iluminat și electronicelor fragile.
Bio, eticheta-garanție a mâncării sănătoase
Consumatorilor le pasă cel mai mult de mâncarea lor, dar și de ambalajul acesteia, iar aceste caracteristici le influențează alegerile de la raft. Așa se explică faptul că vânzările de produse alimentare comercializate ca durabile cresc mai rapid decât restul industriei alimentare, conform unui studiu realizat de o Universitate din New York.
Când se aplică alimentelor, „bio” este practic o etichetă-garanție în privința lipsei aditivilor, conservanților sau îngrășămintelor chimice. Pentru specialiștii în protecția mediului, bio înseamnă și un produs care contribuie mai puțin la schimbările climatice și care susține producătorii din apropiere. Toate aceste idei în mod colectiv, precum și ideea de sustenabilitate în general, vor reprezenta o preocupare tot mai mare pe măsură ce influența consumatorilor tineri, familiarizați cu beneficiile sustenabilității crește.
Investiții durabile
Investițiile sustenabile, responsabile și de impact sunt în creștere în toate țările civilizate, în care investitorii și statul se implică din ce în ce mai mult în rezolvarea problemelor de mediu, prin proiecte pe termen lung. Și în acest caz, generațiile Y și Z sunt primele care caută să investească în companii ce abordează problemele de mediu îngrijorătoare, precum deșeurile din plastic, schimbările climatice și poluarea.
”Pe lângă investițiile instituționale, aceste personae tinere sunt gata să susțină orice propunere prietenoasă cu mediul pe termen lung și să îi ajute și pe ceilalți să înțeleagă beneficiile stilului lor de viață, pentru mediu și oameni. Aceștia își achiziționează primii mașini cu motoare nepoluante, panouri solare sau fotovoltaice, pompe de căldură, purificatoare de aer pentru propriile locuințe sau senzori de detectare a particulelor din aer. Tot în rândul acestor persoane întâlnim cel mai frecvent relocări din mari orașe, către localități rurale, pentru punerea bazelor unor ferme cât mai curate, folosirea unor mijloace de transport alternative, în detrimentul autoturismelor personale, consumatoare de combustibili și generatoare de dioxid de carbon sau colectarea separată a deșeurilor și producerea de compost în propriile gospodării eco”, conchide Bogdan Constantinescu.
Actualitate
Ați văzut-o? O femeie din Hunedoara este căutată de familie și polițiști

Ați văzut-o? O femeie din Hunedoara este căutată de familie și polițiști.
Poliția Municipiului Hunedoara a fost sesizată în această seară, în jurul orei 20:30, de către o femeie din localitate, cu privire la dispariția fiicei sale, Rădos Ioana Nicoleta, în vârstă de 49 de ani.
Din informațiile oferite, aceasta ar fi plecat voluntar de la domiciliu astăzi, în jurul orei 14:30 și nu a mai revenit. La momentul plecării, femeia purta pantaloni de trening gri, pantofi sport albi și o geacă de culoare neagră.
Polițiștii au demarat activități specifice în vederea identificării femeii, care a fost dată în urmărire națională.
Semnalmentele femeii plecate din Hunedoara: constituție medie, înălțime 1,65 m, ochi verzi, pleoape căzute, riduri la nivelul feței, păr brunet, cu lungime mai jos de umeri.
Oricine poate oferi informații despre persoana plecată voluntar, este rugată să contacteze cea mai apropiată unitate de poliție sau să apeleze numărul unic de urgență 112.
Actualitate
Victorie importantă pentru Minerul Lupeni

Visul celor de la Minerul Lupeni de a juca în play-off-ul seriei 9 din Liga 3 de fotbal este aproape de a se împlini. Echipa a debutat cu dreptul în acest an, iar programul o avantajează.
Succes obținut în prelungiri
În etapa a XVI-a, antepenultima din play-off, Minerul Lupeni a întâlnit, pe teren propriu, pe Lotus Felix. Bihorenii, care își jucau ultima șansă de a accede în play-off, au oferit o replică dârză și conduceau la pauză cu 1-0, grație reușitei lui Mădălin Tămaș (23). În partea secundă minerii au forțat, victoria fiindu-le necesară pentru a ajunge în play-off, dar până în minutul 83 tabela nu s-a modificat. Atunci a egalat Alexandru Popescu, același jucător aducând victoria, cu 2-1 pentru trupa din Lupeni, în cel de-al treilea minut al prelungirilor.
La mâna lor
Minerul Lupeni este pe cinci, cu 28 de puncte, la egalitate cu a patra clasată, Poli Timișoara (4-0 în deplasare, la Viitorul Arad, echipa învinsă fiind trimisă, ca și Lotus Felix, în play-out), iar primele trei clasate au doar două puncte avans. CSC Peciu Nou rămâne lider, deși a pierdut la echipa de pe doi, CSC Ghiroda, cu 2-0, iar Progresul Pecica rămâne pe trei, după succesul, cu 3-1, de pe terenul „lanternei” Avântul Periam. Calculele pentru cei de la Minerul sunt simple, aceștia, pentru a fi siguri de prezența în play-off fără a aștepta jocul rezultatelor din alte meciuri, având nevoie de victorii în ultimele două etape ale sezonului regular, respectiv în deplasarea ce urmează, de la Gloria Cermei, echipă ieșită din calcule, și pe teren propriu, în ultima rundă, cu Peciu. Aceste calcule sunt simplificate și de faptul că etapa viitoare joacă, între ele, două dintre contracandidatele directe ale băieților de la Lupeni, Timișoara urmând a primi vizita celor de la Ghiroda. Bineînțeles că sunt și alte variante, adversarele, dar și Minerul, putând să se împiedice, însă cea prezentată este cea mai de dorit pentru echipa din Lupeni.
Actualitate
FOTO: Săptămâna Protecției Civile în Hunedoara: exerciții demonstrative, informare și gesturi de primăvară

Pompierii ISU Hunedoara au continuat astăzi seria activităților din cadrul „Săptămânii Protecției Civile”, desfășurând exerciții demonstrative și acțiuni de informare preventivă în mai multe orașe din județ.
Pompierii Inspectoratului pentru Situații de Urgență al județului Hunedoara au continuat și astăzi seria activităților de informare preventivă și exerciții demonstrative desfășurate în cadrul „Săptămânii Protecției Civile”.
În municipiile Deva, Hunedoara, Petroșani și Orăștie, pompierii s-au întâlnit cu locuitorii acestor orașe în zonele centrale și în apropierea supermarket-urilor pentru a le transmite informații referitoare la modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență inclusiv a dezastrelor naturale.
Tot cu acest prilej, participanții au vizitat expozițiile cu tehnică de intervenție sau au urmărit tehnici de acordare a primului ajutor.
De asemenea, acțiuni de informare preventivă au avut loc și în stațiunile montane Straja și Râușor.
Bineînțeles că pompierii nu au uitat că astăzi sărbătorim sosirea primăverii și au oferit flori doamnelor și domnișoarelor.
La Deva s-a desfășurat un exercițiu complex de descarcerare pe parcursul căruia devenii au putut urmări modul în care intervin salvatorii în cazul unui grav accident rutier.
La acțiunile desfășurate de noi au participat și voluntari ISU Hunedoara, ai Crucii Roșii și salvamontiști, cărora le mulțumim pentru implicare și colaborare.
FOTO: ISU Hunedoara
- Actualitatecu 3 zile in urma
Razie de amploare a polițiștilor în Deva și în alte localități din județ
- Actualitatecu 2 zile in urma
Transportul agabaritic record a traversat cu succes alte două structuri, în drumul spre Mintia
- Actualitatecu 3 zile in urma
Constantin Fulga, numit prefect al județului Hunedoara. Adrian Nicolae David, noul subprefect, alături de Lőrincz Széll
- Actualitatecu 3 zile in urma
Platformă de tip „flyover” pentru convoiul agabaritic, montată la un pod de la ieșire din Zam spre Ilia
- Actualitatecu 2 zile in urma
Lucrările la segmentul lipsă al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva avansează în ritm accelerat
- Actualitatecu 3 zile in urma
Bărbat de 81 de ani, din Deva, dat dispărut – Poliția solicită sprijinul populației
- Actualitatecu 3 zile in urma
Restricție de trafic pe DN 7 între Gothatea și Zam pentru traversarea unui convoi agabaritic
- Actualitatecu 2 zile in urma
FOTO: Turbina de aproape 800 de tone a ajuns la Mintia