Connect with us
Data: 02/12/2024
.

Stiri nationale

AEI: Preţul energiei electrice la consumatorul final după expirarea plafonării ar putea fi între 1,03 – 1,15 lei/kWh

Publicat

pe

Preţul energiei electrice la consumatorul final după expirarea plafonării, la 1 aprilie 2025, se va găsi în intervalul 1,03 – 1,15 lei/kWh cu TVA inclus, ceea ce ar însemna o majorare a preţului cu 21% pentru cei cu un consum de peste 255 kWh/lună şi cu 51% pentru cei cu mai puţin de 100 kWh/lună, consideră preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliţă.

Acesta a făcut o prognoză a preţului energiei electrice după expirarea plafonării.

„Încet ofertele de preţ ale energiei electrice pentru perioada de după plafonare încep să apară în cutiile poştale şi pe comparatorul de preţuri al ANRE. Ofertele de preţ apărute în piaţă sunt cuprinse în prezent între 1,03 – 1,43 lei/kWh cu TVA inclus pentru perioada post plafonare. Cel mai probabil acesta va fi intervalul în care vor apărea şi următoarele oferte de la ceilalţi furnizori de energie electrice către clienţii casnici”, precizează preşedintele AEI într-un comunicat transmis joi AGERPRES.

Potrivit sursei citate, costurile cu energia electrică ale unui furnizor de energie electrică în Bucureşti, luând în considerare preţurile medii tranzacţionate pe OPCOM, cu livrare în lunile anului următor, sunt cuprinse între 0,4818 – 0,51864 lei/KWh, iar după ce se adaugă tarifele, taxele, accizele şi marja comercială, costul mediu pentru anul următor ar atinge un nivel de 1,0365 lei/KWh cu TVA inclus, în condiţiile în care taxele, accizele şi tarifele nu se modifică.

Preşedintele AEI susţine că la acest calcul nu au fost luate în considerare costurile cu dezechilibrele care în anul 2024, „în unele momente s-au bazat pe cele mai mari preţuri din Europa”.

Advertisement

Astfel, la 1 aprilie 2025 preţul energiei electrice la consumatorul final nu poate să aibă un nivel inferior costurilor de 1,03 şi probabil preţurile se vor găsi în intervalul 1,03 – 1,15 lei/kWh cu TVA inclus.

„Aceasta înseamnă o scădere a preţului energiei electrice cu circa 21% pentru consumatorii care consumau peste 255 kWh/lună şi o creştere a preţului energiei electrice cu 51% pentru cei care consumau sub 100 kWh/lună (o creştere în medie cu circa 17,6 lei/lună la factura de energie electrică). Menţinerea unui plafon al preţului la energie electrică de 0,68 lei/kWh, înseamnă vânzarea sub costuri pentru furnizori, respectiv riscul disfuncţionalităţilor în aprovizionarea cu energie sau necesitatea de bani de la bugetul de stat pentru subvenţionarea acestor preţuri, respectiv creşteri de taxe şi impozite – care în fapt este în dezavantajul populaţiei sărace”, a transmis preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliţă.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, semnala miercuri seara, într-o postare pe Facebook, că, aşa cum arată piaţa până acum, toţi consumatorii din România vor plăti preţuri la electricitate mai mici decât plafonul maxim actual, cel de 1,3 lei/kWh. Din situaţia tranzacţiilor realizate până la data de 24.10.2024 pe pieţele de energie electrică administrate de OPCOM, energia cu livrare în perioada 2025, profil bandă, a fost vândută la un preţ mediu ponderat de 485,28 lei/MWh, iar profilul vârf la 539,31 lei/MWh. Adăugăm costurile cu echilibrarea ale furnizorilor, marja de profit şi toate celelalte taxe şi tarife reglementate şi vedem că în toate zonele de distribuţie preţul final de vânzare este cuprins între 1,1 şi 1,22 lei/kWh, deci sub plafonul actual de 1,3 lei kWh, a explicat Burduja.

 

Sursa: AGERPRES

Advertisement
Advertisement

Stiri nationale

Parlamentare2024/ AEP: 18.008.555 de cetăţeni – înscrişi în listele electorale permanente

Publicat

pe

Redactat de

Autoritatea Electorală Permanentă a informat sâmbătă că, pentru alegerile parlamentare, sunt înscrişi în listele electorale permanente un număr total de 18.008.555 de alegători.

Într-un comunicat transmis AGERPRES, Autoritatea Electorală Permanentă a precizat că:

* numărul total al persoanelor care au dreptul de vot interzis este de 19.403 cetăţeni;

* numărul total al alegătorilor români din străinătate care au optat pentru votul prin corespondenţă prin înregistrarea pe site-ul votstrainatate.ro şi înscrişi în listele electorale permanente din străinătate pentru votul prin corespondenţă este de 6.656 cetăţeni;

* numărul total al alegătorilor români din străinătate care au optat pentru votul la secţia de votare prin înregistrarea pe site-ul votstrainatate.ro şi sunt înscrişi în listele electorale permanente din străinătate este de 5.864 cetăţeni.

Advertisement

Potrivit Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare. Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară. Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.

 

Sursa: AGERPRES

Citeste mai mult ...

Stiri nationale

CNA: Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe pe 29 noiembrie

Publicat

pe

Redactat de

Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe vineri, 29 noiembrie, anunţă Consiliul Naţional al Audiovizualului, care solicită radiodifuzorilor să respecte prevederile legislaţiei audiovizuale.

„Consiliul Naţional al Audiovizualului reaminteşte radiodifuzorilor că, în perioada de după încheierea votării, 24 noiembrie 2024, şi până la data când, potrivit art. 54 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională aduce la cunoştinţă publică numele candidaţilor şi ziua votării pentru al doilea tur de scrutin este interzisă difuzarea emisiunilor specifice campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, fiind aplicabile dispoziţiile generale ale Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Deciziei CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Prin urmare, campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe azi, vineri, 29 noiembrie 2024”, transmite CNA.

Totodată, CNA reaminteşte posturilor de televiziune şi radio că vineri, 29 noiembrie, ora 7,00, s-a încheiat, în audiovizual, campania electorală pentru alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor.

 

Sursa: AGERPRES

Advertisement
Citeste mai mult ...

Stiri nationale

Prezidenţiale2024/ BEC: Dispoziţiile legale nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot

Publicat

pe

Redactat de

Biroul Electoral Central (BEC) a precizat vineri că dispoziţiile legale nu prevăd posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, menţionând că pentru un astfel de demers trebuie modificată Legea 370/2002 privind alegerea Preşedintelui României.

„Ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoştinţa opiniei publice că dispoziţiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea preşedintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modificarea dispoziţiilor art. 47 alin, fi) din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, şi nu la operaţiunile desfăşurate de celelalte birouri electorale”, se arată într-un comunicat transmis de BEC.

BEC aminteşte că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secţiilor de votare şi-au încetat activitatea, operaţiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.

Potrivit dispoziţiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. l/H/13.09.2024 şi modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, atribuţiile acestora sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.

Biroul Electoral Central a mai precizat că „renumărarea dispusă de Curtea Constituţională la data de 28 noiembrie se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanţei de contencios constituţional, şi nu în proceduri reglementate de legislaţia electorală ca operaţiuni ale birourilor electorale ale secţiilor de votare sau ca operaţiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor”.

Advertisement

BEC a menţionat că în art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 şi art. 89 din Legea nr. 208/2015 sunt expres menţionate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine.

Totodată, observatorii interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatorii internaţionali şi reprezentanţii instituţiilor mass-media străine sunt acreditaţi de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanţii instituţiilor mass-media româneşti au acces în secţiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate şi a legitimaţiei de jurnalist, conform Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr. 22/2024.

„Subliniem, în acest context, că Biroul Electoral Central nu are atribuţii să acrediteze asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine să participe la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare, iar legislaţia electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operaţiunile birourilor electorale superioare acestora”, a arătat BEC în comunicat.

În comunicat se mai menţionează că „toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieşirea de la urne şi care îndeplineau condiţiile legale au fost acreditate în acest sens, iar pentru sporirea transparenţei procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaţilor formaţiunilor politice care participă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi nu au reprezentanţi în biroul electoral al secţiei de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă”.

Sursa: AGERPRES

Advertisement
Citeste mai mult ...

Actualitate