Festivalul „Unire prin Cultură” al Teatrului de Artă Deva a debutat, ieri, cu o întâlnire cu Matei Vișniec, unul dintre cei mai mari și cunoscuți dramaturgi români contemporani. Multe dintre lucrările sale sunt puse în scenă și pe scena teatrului devean.
Sosit special din Franța pentru festivalul de la Deva, Matei Vișniec a susținut, ieri după-amiază, o prelegere în fața publicului venit să-l întâlnească și a oferit autografe tuturor celor care i-au achiziționat cărțile.
„Vin cu mare plăcere la Deva, mai ales pentru a descoperi o piesă montată aici de Mihaela Panainte și Jean-Francois D’Hondt, cu un titlu mai ciudat. Este o reflecție despre încotro se îndreaptă umanitatea și cu ce riscuri, o piesă filosofică. Îmi face plăcere să vin în acest teatru de fiecare dată, pe care îl cunosc deja din renumele său și datorită spectacolelor pe care le-au văzut în cadrul altor festivaluri. În ceea ce privește festivalul „Unire prin cultură”, pot spune că este emblematic pentru ceea ce ne trebuie astăzi: punți culturale, discuții, reflecții în jurul culturii, ce poate face cultura pentru noi, dar și ce putem face noi pentru ea”, a declarat Matei Vișniec.
Seara a continuat cu premiera spectacolului „Regele, bufonul și domnii șobolani” de Matei Vișniec, în regia Mihaelei Panainte și a regizorului belgian Jean-Francois D’Hondt. Piesa s-a jucat în prezența autorului și a unui numeros public, care a urmărit cu sufletul la gură întregul spectacol.
Cei trei tineri actori, Radu Trică (Bufonul), Silviu Ionuț Dobre (Regele) și Aurelian-Răducu Gheorghe (Domnul Șobolan) au reușit să transmită atât de multă emoție, încât publicul a amuțit mai bine de o oră, cât a durat spectacolul, iar drept răsplată au fost aplaudați minute în șir pentru prestația lor.
În piesa de teatru „Regele, Bufonul și domnii șobolani”, personajele trăiesc într-un realism fantastic care sintetizează două perspective, care, în mod obișnuit, sunt antagonice: perspectiva rațională asupra realității și acceptarea supranaturalului ca o nouă realitate.
Realismul se împletește cu fantasticul și oniricul, în care tema puterii este laitmotivul piesei și care capătă dimensiuni monstruoase, atât de prezente în realitatea socială contemporană târâtă în șobolanismul politic, terorismul și etapa superioară de dezgust, Războiul. În spatele simbolurilor emblematice, precum personajele-simbol Regele și Bufonul, se întrezăresc umbrele reale inspiratoare de nevroze sociale și politice. Șobolanul Rege, apare obsesiv în teatrul lui Matei Vișniec, producând și provocând reacții multiple, astfel Șobolanii, sunt uşor de identificat, fiind oamenii timpului nostru.
Realismul se împletește cu fantasticul și oniricul, în care tema puterii este laitmotivul piesei și care capătă dimensiuni monstruoase, atât de prezente în realitatea socială contemporană târâtă în șobolanismul politic, terorismul și etapa superioară de dezgust, Războiul. În spatele simbolurilor emblematice, precum personajele-simbol Regele și Bufonul, se întrezăresc umbrele reale inspiratoare de nevroze sociale și politice. Șobolanul Rege, apare obsesiv în teatrul lui Matei Vișniec, producând și provocând reacții multiple, astfel Șobolanii, sunt uşor de identificat, fiind oamenii timpului nostru.
Festivalul „Unire prin Cultură” continuă, până duminică, 15 mai. În fiecare seară, începând de astăzi, sunteți așteptați la reprezentațiile susținute de actorii Teatrului Național Satiricus „Ion Luca Caragiale” din Chișinău (Republica Moldova), cu care Teatrul de Artă Deva are încheiat un parteneriat artistic. Instituția teatrală din Chișinău este condusă de Sandu Grecu, regizor de renume care a montat deja câteva piese și la Deva.