Connect with us
Data: 02/12/2024
.

Stiri nationale

Producători de medicamente generice: Paracetamolul şi Metforminul ar putea dispărea din farmacii

Publicat

pe

Românii ar putea rămâne fără Paracetamol şi Metformin, cel mai utilizat tratament accesibil pentru diabet, din cauza blocajelor legislative şi administrative „persistente”, susţin producătorii de medicamente generice.

Producătorii români de medicamente generice atrag atenţia că, fără măsuri „urgente”, pacienţii vor rămâne fără acces la tratamente de bază sau vor plăti mai mult pentru ele, iar autorităţile vor pierde ocazia de a realiza optimizări bugetare semnificative în sistemul public de sănătate.

„Birocraţia nu poate justifica pierderi de vieţi sau de resurse financiare. Solicităm autorităţilor competente, Ministerul Sănătăţii, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi Agenţiei Naţionale a Medicamentului, să ia măsuri pentru a modifica legislaţia, astfel încât pacienţii să aibă acces mai rapid la medicamentele generice şi biosimilare. În acest fel, resursele financiare existente vor putea fi utilizate mai eficient pentru a trata un număr cât mai mare de pacienţi. Într-un moment în care sănătatea publică este o prioritate şi în care bugetul pentru compensarea medicamentelor nu este suficient, optimizarea bugetelor prin facilitarea accesului pacienţilor la medicamente cu preţuri mai mici este o măsură necesară şi urgentă”, a declarat Simona Cocoş, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din România – APMGR, potrivit unui comunicat remis marţi AGERPRES.

Conform APMGR, Directiva UE privind tratarea apelor urbane reziduale este „cea mai nouă lovitură” dată producătorilor de medicamente generice şi, implicit, pacienţilor, din cauză că aceasta impune taxe noi.

„Cel mai probabil, ea va avea un impact devastator asupra unor fabrici de medicamente generice 100% româneşti şi/sau asupra unor linii de producţie şi va afecta grav securitatea aprovizionării cu medicamente generice, ameninţând disponibilitatea unor medicamente critice. De pildă, ar putea duce la dispariţia Paracetamolului şi a Metforminului – cel mai frecvent medicament prescris oral pentru pacienţii cu diabet zaharat de tip 2. Ce se întâmplă, de fapt, este că această directivă impune taxe noi pentru producătorii de medicamente, care nu pot să gestioneze costurile prin majorarea preţurilor, deoarece acestea sunt strict reglementate de Ministerul Sănătăţii”, se explică în comunicat.

Advertisement

Astfel, afirmă APMGR, în cazul Paracetamolului, dat fiind că este un medicament cu preţ nereglementat, impactul directivei va fi o creştere a preţului cu 45% care va fi suportată integral de pacienţi.

De asemenea, în cazul Metforminului, „preţul ar trebui să crească cu 48%”, însă fiind vorba despre un medicament cu preţ reglementat de stat, „probabil va fi retras din piaţă”, nemaiputând fi sustenabil.

„În aceeaşi situaţie, se regăsesc cele peste 700 de medicamente generice compensate cu preţuri de până în 10 lei. (…) În România, preţurile la medicamente sunt stabilite folosind un sistem de referinţă, care ia în calcul cel mai mic preţ dintr-un coş de 12 state membre UE. Acest sistem pune în impas multe medicamente cu preţuri mici”, transmite APMGR.

Potrivit reprezentanţilor producătorilor de medicamente generice, începând din 2023, în România, taxa clawback pentru medicamentele generice este de 15%, „o valoare dificil de suportat” pentru medicamentele cu preţuri mici şi care face ca multe dintre acestea să devină nesustenabile.

APMGR susţine că, în perioada 2013 – 2020, peste 2.000 de medicamente generice au dispărut de pe piaţă.

Advertisement

„În România, în contractele cost-volum dintre CNAS şi producătorii de medicamente intră în principal medicamentele inovative, iar când brevetele acestora expiră medicamentele generice ar trebui să intre automat în listele de rambursare. Realitatea însă arată diferit: accesul medicamentelor generice pe lista medicamentelor compensate se produce cu o întârziere şi de doi ani de la expirarea brevetului medicamentului inovativ ceea ce duce la cheltuieli importante şi pierde şansa de a trata mai mulţi pacienţi”, mai susţin reprezentanţii APMGR.

Medicamentele generice tratează „peste 70%” dintre pacienţi, intră pe piaţă cu preţuri mai mici decât medicamentul inovativ cu 40% (în primul an) – 70% (în al patrulea an), asigură medicamente esenţiale pentru un grup demografic mai larg.

„În ariile terapeutice unde au intrat medicamentele generice numărul pacienţilor trataţi a crescut de până la 3 ori (studiu IQVIA). În perioada 2016 – 2023, prin intrarea pe piaţă a medicamentelor generice s-a realizat peste 1 miliard euro optimizare bugetară, prin urmare, CNAS poate trata mai mulţi pacienţi. În perioada 2023 – 2028 se estimează peste 500 milioane euro optimizare bugetară ca urmare a intrării medicamentelor generice în urma pierderii brevetelor medicamentelor inovative”, se mai explică în comunicatul APMGR.

 

Sursa: AGERPRES

Advertisement

Stiri nationale

Parlamentare2024/ AEP: 18.008.555 de cetăţeni – înscrişi în listele electorale permanente

Publicat

pe

Redactat de

Autoritatea Electorală Permanentă a informat sâmbătă că, pentru alegerile parlamentare, sunt înscrişi în listele electorale permanente un număr total de 18.008.555 de alegători.

Într-un comunicat transmis AGERPRES, Autoritatea Electorală Permanentă a precizat că:

* numărul total al persoanelor care au dreptul de vot interzis este de 19.403 cetăţeni;

* numărul total al alegătorilor români din străinătate care au optat pentru votul prin corespondenţă prin înregistrarea pe site-ul votstrainatate.ro şi înscrişi în listele electorale permanente din străinătate pentru votul prin corespondenţă este de 6.656 cetăţeni;

* numărul total al alegătorilor români din străinătate care au optat pentru votul la secţia de votare prin înregistrarea pe site-ul votstrainatate.ro şi sunt înscrişi în listele electorale permanente din străinătate este de 5.864 cetăţeni.

Advertisement

Potrivit Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare. Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară. Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.

 

Sursa: AGERPRES

Citeste mai mult ...

Stiri nationale

CNA: Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe pe 29 noiembrie

Publicat

pe

Redactat de

Campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe vineri, 29 noiembrie, anunţă Consiliul Naţional al Audiovizualului, care solicită radiodifuzorilor să respecte prevederile legislaţiei audiovizuale.

„Consiliul Naţional al Audiovizualului reaminteşte radiodifuzorilor că, în perioada de după încheierea votării, 24 noiembrie 2024, şi până la data când, potrivit art. 54 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională aduce la cunoştinţă publică numele candidaţilor şi ziua votării pentru al doilea tur de scrutin este interzisă difuzarea emisiunilor specifice campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, fiind aplicabile dispoziţiile generale ale Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Deciziei CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Prin urmare, campania electorală pentru turul al II-lea al alegerilor prezidenţiale nu începe azi, vineri, 29 noiembrie 2024”, transmite CNA.

Totodată, CNA reaminteşte posturilor de televiziune şi radio că vineri, 29 noiembrie, ora 7,00, s-a încheiat, în audiovizual, campania electorală pentru alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor.

 

Sursa: AGERPRES

Advertisement
Citeste mai mult ...

Stiri nationale

Prezidenţiale2024/ BEC: Dispoziţiile legale nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot

Publicat

pe

Redactat de

Biroul Electoral Central (BEC) a precizat vineri că dispoziţiile legale nu prevăd posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, menţionând că pentru un astfel de demers trebuie modificată Legea 370/2002 privind alegerea Preşedintelui României.

„Ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoştinţa opiniei publice că dispoziţiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea preşedintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modificarea dispoziţiilor art. 47 alin, fi) din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, şi nu la operaţiunile desfăşurate de celelalte birouri electorale”, se arată într-un comunicat transmis de BEC.

BEC aminteşte că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secţiilor de votare şi-au încetat activitatea, operaţiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.

Potrivit dispoziţiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. l/H/13.09.2024 şi modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, atribuţiile acestora sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.

Biroul Electoral Central a mai precizat că „renumărarea dispusă de Curtea Constituţională la data de 28 noiembrie se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanţei de contencios constituţional, şi nu în proceduri reglementate de legislaţia electorală ca operaţiuni ale birourilor electorale ale secţiilor de votare sau ca operaţiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor”.

Advertisement

BEC a menţionat că în art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 şi art. 89 din Legea nr. 208/2015 sunt expres menţionate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine.

Totodată, observatorii interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatorii internaţionali şi reprezentanţii instituţiilor mass-media străine sunt acreditaţi de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanţii instituţiilor mass-media româneşti au acces în secţiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate şi a legitimaţiei de jurnalist, conform Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr. 22/2024.

„Subliniem, în acest context, că Biroul Electoral Central nu are atribuţii să acrediteze asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali şi reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine să participe la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare, iar legislaţia electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operaţiunile birourilor electorale superioare acestora”, a arătat BEC în comunicat.

În comunicat se mai menţionează că „toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieşirea de la urne şi care îndeplineau condiţiile legale au fost acreditate în acest sens, iar pentru sporirea transparenţei procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaţilor formaţiunilor politice care participă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 şi nu au reprezentanţi în biroul electoral al secţiei de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă”.

Sursa: AGERPRES

Advertisement
Citeste mai mult ...

URMĂREȘTE ServusHD TV

Ultima ora

PROGNOZA METEO

CURS VALUTAR

PUBLICITATE

Cumpara si citeste PDF

ABONAMENT ONLINE

MICA / MARE PUBLICITATE

LOCURI DE MUNCA

ANUNTURI MICA PUBLICITATE

publica anunt servuspress

Agentie Imobiliara Deva

Actualitate