Actualitate
Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 constituie un moment de răscruce în ceea ce privește dezvoltarea agriculturii românești.
Dle director general adjunct, care este situația derularii Programului actual de finanțare pentru mediul rural?
Bilanțul PNDR 2007 – 2013 este unul deosebit de bun. APDRP a contractat până în prezent aproximativ 82.644 de proiecte de investiții, în valoare de 5,50 miliarde de euro, reprezentând 82% din alocarea financiară. Plățile totale nerambursabile efectuate de către Agenție, se ridică la 5,59 miliarde de euro, inclusiv Axa II – plăți directe prin măsurile delagate la APIA, ceea ce reprezintă peste 63% absorbție efectivă din fondurile alocate de UE. Luând în considerare și ultimele sesiuni care s-au finalizat în cursul anului 2013, gradul final de absorbție pentru perioada 2007 – 2013 va fi de aproximativ 95% din suma alocată de 8 miliarde de euro. Evident, deși lucrurile arată bine, avem și nemulțumiri și mă refer în primul rând la faptul că nu am reușit să-i finanțăm pe toți cei care au depus proiecte. Dar acest lucru era imposibil ținând cont că au fost depuse peste 143.000 de cereri de finațare cu o valoare de 19 miliarde de euro, iar banii alocați ajung pentru maxim 85.000 de proiecte. Ne așteptăm, însă, ca mulți din cei care nu au reușit să primească finanțare să vină din nou în viitoarea programare
Pentru că ați menționat viitoarea programare, v-am ruga să ne spuneți pe ce principii va fi gândită aceasta
Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 constituie un moment de răscruce în ceea ce privește dezvoltarea agriculturii românești. Ne propunem să relansăm investițiile în agricultură, dar acest lucru nu poate fi făcut decât printr-o construcție suplă și o raportare la problemele reale, pe o pliere la nevoile și necesitățile practice ale beneficiarilor. Viitorul Program trebuie să fie flexibil, aplicat, simplu și ușor de implementat pe fiecare Măsură.
Despre ce Măsuri de finanțare este vorba în viitorul PNDR?
În primul rând dorim de la viitorul Program Măsuri eficiente și cu plus valoare maximă. Din 24 de Măsuri câte au fost disponibile în această perioadă, pe viitor vor rămâne doar 13. S-a redus numărul domeniilor de intervenție pentru a nu risipii banii europeni pe ceea ce nu se cere.
Avem o alocare de 7,1 miliarde de euro de la Uniunea Europeană, la care se adaugă cofinanțarea națională de 1,4 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, vom avea la dispoziție aproximativ 8,5 miliarde de euro care vor fi repartizate pe anumite Măsuri. Putem deja să menționăm câteva dintre ele.
Astfel, vom avea Măsura de instalare a tinerilor (actuala 112) care va beneficia de peste 619 milioane de euro. Aici vom acorda sume între 50.000 și 60.000 de euro, banii fiind suficienți pentru aproximativ 11.000 de solicitanți.
Actuala Măsură de modernizare a fermelor (121) va continua într-o formă mult mai precisă, cu o alocare totală de 1,83 miliarde de euro. Vom avea o parte dedicată modernizării propriu-zise, pentru care va fi disponibil peste 1 miliard de euro. Aici vor intervenii doua subprograme, dintre care cel de pomicultură va avea o alocație de 198 de milioane de euro, iar alte tipuri de investiții peste 828 de milioane de euro. Tot în cadrul acestui viitor domeniu de intervenție vor fi cuprinse și investițiile în procesare, care acum sunt pe Măsura 123, (aproape 330 milioane de euro), dar și cele în infrastructura agricolă (actuala Măsura 125), inclusiv irigațiile, cu o alocare de 476 de milioane de euro.
Dezvoltarea afacerilor în mediul rural nu a fost uitată și astfel, investițiile microîntreprinderilor (actuala Măsura 312), dar și dezvoltarea turismului rural (actuala Măsura 313) vor avea o alocare de 412 milioane de euro.
Așa cum era și normal sprijinirea dezvoltării infrastructurii satelor românești (actuala Măsura 322) va fi în continuare o prioritate. Vorbim de o sumă disponibilă de 1 miliard de euro.
În ceea ce privește componenta dedicată bunăstării animalelor (păsări și porc), actuala Măsură 215 a PNDR, acesta va continua într-o formă regândită pentru a deveni mai atractivă pentru fermieri. Se are în vedere o alocare de 437 de milioane de euro.
Aș vrea să menționez și faptul că fondurile mutuale pentru acoperirea riscurilor din agricultură (secetă, inundații sau îngheț) vor avea o alocare de aproape 400 de milioane de euro. Pentru despăgubiri, contribuția Uniunii Europene va fi de 65%, iar diferența de 35% va fi asigurată prin contribuția producătorilor agricoli, membrii ai Fondului Mutual.
Dacă componenta LEADER este deja un succes pentru țara noastră, cu atât mai mult, în următorii ani, abordarea aceasta va fi o prioritate. Este nevoie să sprijinim înființarea a cât mai multor GAL-uri și să consolidăm pe cele existente, pentru a alimenta cu fonduri europene dezvoltarea comunităților. Grupurile de Acțiune Locală sunt un concept de dezvoltare comunitară cu obiective clare, iar parteneriatul și cooperarea este motorul de funcționare. Alocarea viitoare pentru Axa LEADER este propusă a fi de 376 de milioane de euro
Actualul PNDR a fost de foarte multe ori criticat. Am învățat ceva din derularea lui pentru a construi un viitor Program mai eficient?
PNDR 2014 – 2020 trebuie corectat și trebuie îmbunătățită mai ales aplicabilitatea lui în funcție de ceea ce nu a mers în Programul 2007 – 2013. Vom încerca să înlăturăm tot ceea ce nu a funcționat și să evităm greșelile făcute pentru a nu mai fi în situația de a modifica și recalibra mereu anumite elemente. Pentru aceasta avem de rezolvat unele lucruri strict necesare și fără de care nu putem vorbi de o creștere calitativă a viitoarei programări.
Astfel, perioada de evaluare care s-a prelungit nepermis de mult și care a declanșat foarte multe critici, reproșuri și contestații va fi mult redusă pentru că vom schimba procedura de organizare a sesiunilor de depunere a proiectelor. Acest lucru va duce la o perioadă de evaluare de maxim 2-3 luni. Sperăm ca depunerea unui număr aproximativ de proiecte raportat la suma repartizată în anul respectiv să reducă practic la minim numărul contestațiilor. Totodată, avem în vedere reducerea termenului maxim de plată de la 90 de zile cât este în prezent, la maxim 35 – 40 de zile.
Aș vrea să accentuez importanța consultanței și să atenționez viitorii solicitanți de fonduri să aleagă cu grijă pe cei care îl ghidează în alcătuirea documentației și să fie acoperiți contractual pentru întreaga derulare a proiectului
Cum vedeți simplificarea documentației pentru depunerea proiectelor?
Simplificarea documentațiilor este o preocupare și o direcție prioritară în elaborarea viitorului Program, poate chiar definitorie, pentru că trebuie să reducem la maxim documentele, aprobările, acordurile și alte hârti care nu au relevanță. La fel de important este și simplificarea la maxim a fișelor tehnice ale măsurilor, a ghidurilor solicitantului, a procedurilor de lucru pentru ca beneficiarul să-și concentreze atenția pe execuția și realizarea obiectivului proiectat. O soluție pe care o avem în vedere este înființarea unor birouri unice de autorizare și aprobare a proiectelor de finanțare, lucru foarte fezabil în condițiile descentralizării administrativ-teritoriale.
Studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și celelalte studii de specialitate vor trebui comasate într-un singur document care să cuprindă toate informațiile tehnice necesare pentru evaluare.
O altă simplificare o încercăm în ceea ce privește achizițiile. Acestea ne-au dat mari bătăi de cap, iar o soluție este înființarea unei baze de date cu prețuri de referință, renunțându-se la actualul sistem greoi și sofisticat cu 3 oferte, supus contestațiilor permanente care pot duce la nefinalizarea proiectului. Orice furnizor care se încadrează în prețul de referință din sistem poate foarte simplu să își adjudece achiziția.
Nu trebuie să uităm că sunt necesare și destule schimbări de legislație națională care împiedică nespus de mult derularea în condiții normale a unui proiect
Știți că una din marile probleme cu care s-au confruntat cei care au accesat aceste fonduri este asigurarea banilor proprii pe care trebuie să îi pună în proiect. Sunt ceva speranțe pentru a veni în sprijinul viitorilor solicitanți pentru a-și asigura mai ușor cofinanțarea?
Problema cofinanțării este una dintre cele mai spinoase pentru că băncile, oricare ar fi ele, nu sunt prea interesate de a acorda credite cu dobândă mică pentru cei care accesează fondurile europene. Gajul solicitat pentru a primi credit este foarte mare și ca urmare beneficiarii sunt descurajați și se află în imposibilitatea de a asigura cofinanțarea proiectelor.
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale se gândește deja la un pachet legislativ concentrat prin care să se înființeze și să funcționeze din plin în viitoarea programare fonduri de creditare, fonduri de garantare și fonduri mutuale.
Pentru unele din acestea avem deja legislație și ma refer la Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR) sau Fondul de Garantare pentru IMM (FNGCIMM) sau fondurile mutuale, rămânând ca în scurt timp sa fie elaborată și legislația pentru creditul rural
APDRP este una dintre cele mai eficiente agenții care derulează fonduri europene și acest lucru nu poate fi negat. Totuși sunt necesare și îmbunătățiri ale activității instituției. Cum vedeți optimizarea relației experți – beneficiari?
Este o întrebare foarte buna. Schimbarea atitudinii și comportamentului atât din partea experților noștri, dar și din partea unor beneficiari este o cerință primordială în procesul de accesare a fondurilor europene. Trebuie să se înțeleagă că și experții, dar și beneficiarii sunt în aceiași echipă, obiectivul comun fiind acela de a accesa cât mai multe fonduri europene.
Toate aceste obiective sunt în atenția Ministerului și a noastră, iar intenția comună este de a crea un mod de lucru, pentru angajații APDRP și pentru beneficiari, responsabil, bazat pe colaborare și cooperare, având în centru ideea că interesele converg spre o accesare a banilor europeni fără suspiciuni sau intenții de fraudă.
APDRP va trebui la rândul ei să înțeleagă că este o îndatorire să furnizeze soluții, consultanță, informații cu toate cerințele și să nu fie economisit niciun efort pentru a salva orice proiect care poate fi finanțat, pentru a nu da înapoi la Uniunea Europeană niciun euro la sfârșitul programului.
Valentin Popescu –
Președinte Romedia
Actualitate
Red Bull Oslea Hike & Ride revine în 2025: Competiția are loc pe 8 martie
Organizatorii competiției Red Bull Oslea Hike & Ride, una dintre cele mai așteptate evenimente montane din România, au anunțat oficial data ediției din 2025: 8 martie.
„Pentru că o veste bună e mereu la fel de binevenită ca zăpada din ultima perioadă, am revenit cu data oficială pentru Red Bull Oslea Hike & Ride 2025. Știți voi, save the date, colindați munții în siguranță, și revenim în perioada următoare cu informații legate de această ediție și de înscrieri!” au transmis organizatorii pe canalele oficiale de comunicare.
Evenimentul, care combină drumețiile montane cu adrenalina coborârilor pe schiuri sau snowboard, atrage anual pasionați ai sporturilor de iarnă din întreaga țară, dornici să își testeze limitele într-un peisaj spectaculos.
Red Bull Oslea Hike & Ride este renumit pentru atmosfera vibrantă și provocările inedite pe care le propune participanților. Organizatorii promit noi surprize pentru ediția din 2025, încurajând pasionații de munte să se pregătească pentru o experiență memorabilă.
Rămâneți conectați pentru detalii despre înscrieri și regulament, iar până atunci, savurați iarna în siguranță pe traseele montane!
FOTO: FACEBOOK Red Bull Oslea Hike & Ride Challenge
Actualitate
Iarnă cu semne bune la Totești
Localitatea hunedoreană Totești are o suprafață de peste 22 kilometri pătrați, și o populație de aproximativ 2.000 de locuitori. Comuna are în componență patru sate, respectiv localitatea de reședință omonimă și așezările aparținătoare Cârnești, Păclișa și Reea și este, practic, lipită de orașul Hațeg.
Două noi proiecte
Ca de obicei, administrația publică locală din comuna din Țara Hațegului derulează mai multe proiecte de dezvoltare a așezării. Dovadă stau două noi proiecte ce vor demara în curând, alături de cele aflate în derulare. „Suntem într-un stadiu foarte avansat cu procedurile ce trebuie parcurse pentru implementarea a două noi proiecte. Esrte vorba despre eficientizarea căminului cultural din Păclișa, la care lucrările vor începe în curând. De asemenea, un alt proiect foarte important pentru comunitatea locală este cel privind reabilitarea drumurilor de exploație agricolă, valoarea fondurilor nerambursabile atrase fiind de circa un milion de uro, la acest obiectiv de investiții fiind în stadiul achiziție al proiectului tehnic. Pe lângă acestea, continuă și celelalte proiecte aflate în derulare, fiind vorba despre introducerea rețelei de alimentare cu gaz metan, modernizarea infrastructurii rutiere, reabilitarea dispensarului medical uman din centrul de comună, eficientizarea energetică a căminului cultural din Cârnești, realizarea Centrului de Aport Voluntar, care va rezolva problema deșeurilor, modernizarea și reabilitarea școlii din Totești, dar și altele. Toate aceste proiecte le derulăm cu finanțări europene sau guvernamentale”, a declarat primarul comuneui hunedorene Totești, Tiberiu Pasconi.
Eventualele ninsori nu îi vor lua prin surprindere
De asemenea, administrația publică locală din Totești are și preocupări de sezon, principala fiind pregătirea de intervenție în cazul unor eventuale ninsori. „Și în acest an ne-am pregătit din timp pentru venirea iernii. Avem pe stoc material antiderapant în cantități corespunzătoare, care vor fi folosite în caz de nevoie. De asemenea, este pregătit pentru eventuale intervenții și buldoexcavatorul pe care îl avem în dotare, acesta fiind prevăzut cu lame de deszăpezire și lamele de cauciuc. Deci dacă va fi nevoie de intervenții suntem pregătiți și, la fel ca și în anii trecuți, sunt convins că nu vor fi probleme cu traficul. Facem toate aceste lucrări în regim propriu, urmând a asigura, bineînțeles, și combustibilul, dar cheltuielile nu vor fi mari și, astfel, nu va fi afectat bugetul”, a spus Tiberiu Pasconi, primarul comunei hunedorene Totești.
Locuri deosebite
Preocuparea administrației din Totești pentru dezvoltarea așezării și creșterea nivelului de confort este una firească, așezarea oferind mai multe obiective demne de a fi vizitate. Astfel, comuna Totești, poartă de intrare către Retezat, adăposteşte, în satul Păclişa, un monument istoric, respectiv castelul Pogany, construit în secolul al XVIII-lea şi modificat în cel următor. Tot la Păclişa s-au mai descoperit şi o aşezare din neolitic, precum şi alte materiale arheologice din vremuri străvechi. Fragmente de factură dacică şi romană s-au mai descoperit şi în satele Toteşti şi Cârneşti, dar şi alte elemente aparţinând epocii bronzului sau evului mediu timpuriu. Despre biserica ortodoxă din Cârneşti se spune că funcţionează din perioada secolelor XV – XVI după Christos. De asemenea, în comună sunt și mai multe lacuri ale amenajării hidroenergetice de pe Râul Mare.
Actualitate
Rezultate Exit-poll alegeri parlamentare 2024. Primele estimări la ieșirea de la urne
De Ziua Națională, românii au fost chemați la urne pentru a decide viitoarea componență a Parlamentului. În urma votului de astăzi se decid senatorii și deputații care ne vor reprezenta, în următorii patru ani, în forul legislativ suprem al țării.
În județul Hunedoara au fost așteptați la urne 363.470 de cetățeni. La fel ca la alegerile prezidențiale din urmă cu o săptămână, aceștia și-au putut exprima opțiunea electorală în cele 524 de secții de vot constituite pe raza județului. În cadrul aceluiași scrutin, cetățenii au votat pentru ambele camere ale Parlamentului: Senatul și Camera Deputaților.
Aproape jumătate dintre alegătorii hunedoreni au mers la urne. Prezență la vot în județ, mai mare ca la prezidențiale
În județul Hunedoara, prezența la vot la alegerile parlamentare din 1 decembrie este mai mare față de cea înregistrată la primul tur al scrutinului pentru alegerea președintelui României.
Rata de participare la vot, la nivelul județului Hunedoara, este 49,10 la sută. Potrivit informațiilor furnizate în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), la alegerile parlamentarele de astăzi, 1 decembrie, au votat 178.477 de hunedoreni, dintre cei 363.470 înscriși pe liste. Dintre aceștia, 162.959 de cetățeni ai județului au votat pe listele permanente, alți 13.673 pe cele suplimentare. Cu urna mobilă au votat 1.845 de persoane.
Hunedorenii din mediul urban s-au mobilizat mai mult, comparativ cu cei din localitățile rurale. Astfel, la alegerilor parlamentare au votat 125.930 de hunedoreni din mediul urban și 52.547 din localitățile rurale.
REZULTATE EXIT -POLL ALEGERI PARLAMENTARE 2024
CURS
Camera Deputaților
PSD 26 %
AUR 19 %
PNL 15,50 %
USR 15,50 %
SOS 5,40%
POT 5,40 %
UDMR 5%
Senat
PSD 26,1%
AUR 19,2 %
PNL 15,9%
USR 15,6
SOS 5,4%
POT 5,4%
UDMR 5%
ARA
Camera Deputaților
PSD 26%
AUR 19%
PNL 15,5%
USR 15,5 %
SOS 5,5 %
POT 5,5%
UDMR 5%
Senat
PSD 26,1 %
AUR 19,2 %
PNL 15,9 %
USR 15,6 %
SOS 5,4 %
POT 5,4 %
UDMR 5 %
-
Actualitatecu 2 zile in urma
“Ziua Națională a României”: Ceremonial public la Cimitirul Eroilor, de pe strada Călugăreni, din Deva
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Procesul de renumărare a voturilor din județul Hunedoara, pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, finalizat
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Noul sens giratoriu de pe DN 66, din orașul Hațeg, finalizat
-
Actualitatecu 3 zile in urma
Circulația trenurilor se va desfășura în condiții speciale, între stațiile Simeria și Orăștie, în perioada 2-7 decembrie
-
Actualitatecu 17 ore in urma
Incendiu la un autoturism care se deplasa pe DN 66, în apropiere de Hațeg
-
Actualitatecu 3 zile in urma
44 de ani de la tragedia de la Mina Livezeni: Mineri și militari comemorați în Valea Jiului
-
Actualitatecu 2 zile in urma
„Ceaiul de Crăciun” – un eveniment cu suflet, pentru o cauză nobilă, la Deva
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Razie, noaptea trecută, la Petrila. Peste 150 de persoane legitimate și zeci de mașini oprite în trafic