Connect with us
Data: 29/12/2024
.

Actualitate - Eveniment

Piste pentru bicicliști, noi parcări subterane și un centrul vechi ce se va transforma în totalitate

Publicat

pe

Municipalitatea din Deva derulează în această perioadă o serie de lucrări, unele care au pus la grea încercare nervii localnicilor, însă edilul șef spune că întreg efortul și răbdarea devenilor vor fi pe deplin răsplătite la finalul acestor proiecte. Unele dintre aceste lucrări se vor încheia în curând și vor aduce un suflu nou orașului de la poalele cetății. Primarul municipiului Deva, Petru Mărginean, oferit detalii despre proiectele aflate în derulare și planurile pe care dorește să le pună în aplicare în viitorul apropiat.

Redactor: Care sunt cele mai importante proiecte de reabilitare urbană derulate de Primăria Municipiului Deva?

Petru Mărginean: Avem în derulare 6 proiecte majore de regenerare urbană, finanţate din fonduri europene. Este vorba de refacerea unor zone centrale, dar şi a unor spaţii publice din zone adiacente zonelor centrale situate în puncte diferite ale oraşului. Nu trebuie uitat nici proiectul de restaurare a incintelor II şi III ale Cetăţii Devei. Este un proiect care va pune în valoare monumentul istoric, dar şi oraşul, atunci când va fi reabilitat în totalitate şi redat circuitului turistic.

Red.: Care este valoarea fiecărui proiect în parte şi de unde provin sumele de bani necesare?

P.M.: Cea mai mare parte a banilor utilizaţi pentru modernizarea oraşului provin din fonduri europene nerambursabile, aproximativ 7 milioane de euro. Ca să vă dau câteva exemple, costurile totale la Piaţa Arras sunt de 6.441.384,17 lei, pentru Bulevardul Decebal au fost alocate 5.308.326,43 lei, iar pentru modernizarea Platformei Ardealul valoarea investiţiei se ridică la 3.259.444,89 lei. La fel ca în cazul tuturor proiectelor finanţate din bani comunitari, există şi o contribuţie de la bugetul naţional şi una de la bugetul local al Municipiului Deva de aproximativ 2%.

Advertisement

Petre Marginean

Red.: Unul dintre cele mai „ecologiste” proiecte, aflate în derulare, este VeloCity. Ce se urmăreşte prin acest plan?

P.M.: Pistele de biciclete care se construiesc acum în Deva sunt în fapt o etapă pregătitoare a proiectului VeloCity. Vorbim de un prim pas spre normalitate, noi adaptăm spaţiile publice la cerinţele de astăzi. Devenii, tinerii, în special, utilizează din ce în ce mai mult bicicleta ca mijloc de transport şi astfel venim în întâmpinarea lor. VeloCity este un proiect inovator pentru România, având în vedere că ne dorim să fim primul oraş din ţară care va avea o reţea integrată de piste de biciclete şi toată infrastructura aferentă de „bikesharing”. VeloCity este atât o soluţie de transport alternativ ecologic, cât şi o opţiune în ceea ce priveşte dezvoltarea cicloturismului. Un proiect de acest fel poate aduce reale beneficii în ceea ce priveşte mobilitatea, sănătatea cetăţenilor, acţionează chiar şi asupra stării de spirit, iar aceste lucruri sunt confirmate în ţări ca Olanda, Danemarca, Germania sau SUA, cu o veche tradiţie în această direcţie.

Red.: Când se vor finaliza lucrările şi pe ce distanţă se vor putea plimba bicicliştii?

P.M.: Dacă e să mă refer doar la proiectele aflate în derulare, lucrările se vor finaliza anul acesta, la 31 decembrie. Vom avea peste 6 kilometri noi de piste pentru biciclişti. Nu sunt mulţi, dar reprezintă un început. Principalul nostru scop este crearea unei reţele integrate de piste de biciclete astfel încât să putem conecta toate punctele importante din oraş. Un exemplu important sunt instituţiile de învăţământ, unde vom acorda o atenţie deosebită siguranţei elevilor. Trebuie menţionat că ne dorim un parteneriat cu Hunedoara, Simeria şi alte oraşe pentru ca aceste reţele de transport alternativ să poată „conecta” comunităţi, monumente istorice, obictive turistice.

Red.: Care vor fi următoarele zone în care intenţionaţi să amenajaţi piste pentru biciclişti?

Advertisement

P.M.: După cum menţionam anterior, legătura cu şcolile este foarte importantă. Vrem să încurajăm copiii şi adolescenţii să se îndrepte spre şcoală, pe bicicletă. Este un mijloc de transport ecologic şi rapid. Astfel, încurajăm mişcarea şi un stil de viaţă sănătos. Reţeaua de transport alternativ utilizând biciclete va avea încă un element inovator. Prin intermediul Planului Durabil de Mobilitate Urbană, ne dorim ca devenii să se implice activ în desemnarea zonelor potrivite pentru piste de biciclete. Cum vom face acest lucru? Simplu: vom folosi bicicletele existente şi pe o parte dintre ele le vom monitoriza GPS prin intemediul unei aplicaţii. După o perioadă de timp, vom analiza datele, vom vedea care sunt rutele preferate de cetăţeni şi vom construi reţeaua în consecinţă.

Red.: Există locuri special amenajate de unde să se poată închiria biciclete?

P.M.: În Deva avem un astfel de loc în Piaţa Stadionului, în apropierea Telecabinei. Se pot închiria de acolo atât biciclete clasice, dar şi biciclete electrice achiziţionate de municipalitate în urmă cu câteva luni. Deva este, de altfel, primul oraş din ţară care pune la dispoziţia doritorilor astfel de vehicule. Pe viitor, intenţionăm amenajarea unui punct de închiriere în centrul vechi, zonă ce va fi modernizată, de asemenea, din fonduri europene nerambursabile.

Red.: O problemă cu care se confruntă devenii este reprezentată de locurile de parcare. Se asigură, în prezent, necesarul acestora în apropierea principalelor instituţii din municipiu?

P.M.: În ceea ce priveşte zona instituţiilor, parcările pot face, deocamdată, faţă afluxului de autoturisme. Din păcate, infrastructura proiectată în urmă cu mai bine de 30 de ani nu a fost gândită pentru un număr atât de mare de maşini. Astăzi putem lua în calcul realizarea de parcări subterane sau pe terenuri situate la marginea oraşului.

Advertisement

Red.: Intenţionaţi să amenajaţi noi locuri de parcare pentru autoturisme şi unde vor fi amplasate acestea?

P.M.: În zona Centrului vechi aveam deja în plan realizarea unei parcări pe teren privat, în Piaţa Unirii, lângă Ceapa Roşie. Există o hotărâre de Consiliu Local în acest sens. Totodată, vom realiza un studiu de fezabilitate privind amenajarea unei parcări subterane în zona Ulpia. Pentru această investiţie importantă avem în vedere atragerea de fonduri europene.

Red.: Vor fi amenajate şi parcări cu taxă?

P.M.: Parcarea din Piaţa Unirii va fi una cu taxă. După ce vom reuşi şi amenajarea altor parcări în oraş vom decide modalitatea de acces.

Red.: În ce stadiu se află lucrările pe cele cinci bulevarde principale din Deva?

Advertisement

P.M.: Trei dintre proiecte sunt în grafic. De altfel, proiectul de la Piaţa Arras are ca termen de finalizare data de 16 octombrie. La cum se lucrează în zonă, constructorul se va încadra în acest termen. La fel, la pista de biciclete de pe Calea Zarandului se lucrează în ritm alert, desi a fost ultimul proiect demarat. Trei proiecte au ceva întârzieri, dar avem angajamentul ferm al constructorilor că vor reuşi să recupereze întârzierile şi să finalizeze la timp lucrările.

Red.: Este posibil ca aceste lucrări să nu se finalizeze în termenul stabilit în contract?

P.M.: Din start, am exclus această variantă. Tocmai de aceea, am întâlniri săptămânale cu constructorii şi proiectanţii, merg la faţa locului, pe şantiere, iar zilnic angajaţii din Primărie, care fac parte din echipele de implementare sunt în şantier şi stau de vorbă cu diriginţii de şantier, cu reprezentanţii firmelor constructoare, cu muncitorii, pentru a şti cu ce probleme se confruntă în teren.

Red.: Există o strategie şi pentru modernizarea altor zone din oraş?

P.M.: Municipalitatea este pregatită pentru viitor, avem o viziune şi o strategie de dezvoltare durabila până în anul 2020. Fondurile europene şi investiţiile pentru crearea de noi locuri de muncă vor fi motoarele de dezvoltare ale oraşului. Marea majoritate a zonelor din oraş vor intra într-un proces amplu de Regenerare Urbană cu fonduri europene. Principalul nostru scop va fi creşterea calităţii vieţii în muncipiul Deva. Restaurarea completă a Cetăţii Devei este obiectivul nostru prioritar. Este vorba de incinta I, care nu a fost, din păcate, integrată, în proiectul aflat acum în derulare. Dorim să facem din incinta I un spaţiu cu adevărat funcţional, astfel încât turiştii care vin în cetate să aibă şi alte facilităţi, să nu urce doar pentru a admira panorama. Urmează apoi Piaţa Stadionului, aflată la poalele Dealului Cetăţii. Este o zonă cu potenţial, care trebuie neapărat pusă în valoare. Este, de fapt, poartă principală de acces în cetate şi ar fi păcat să nu profităm de acest lucru. Aminteam ceva mai devreme de modernizarea Centrului Vechi. Ne dorim ca zona pietonală de aici să capete o altă înfăţişare, clădirile vechi să fie restaurate, să ne putem mândri cu o zonă de promenadă în adevăratul sens al cuvântului. În planurile noastre viitoare intră şi reabilitarea Bulevardului 1 Decembrie 1918 până la IPH, tocmai pentru a câştiga un spaţiu cât mai larg destinat pietonilor şi diverselor activităţi recreative. Deva 2020 este un concept de dezvoltare urbană durabilă care are, în centru, elementul său definitoriu, OMUL.

Advertisement
Advertisement

Actualitate

Straja: Un întreg munte de distracție pentru 5000 de turiști într-o singură zi

Publicat

pe

Redactat de

Stațiunea Straja a devenit locul de refugiu pentru peste 5000 de turiști care s-au bucurat de zăpada perfectă, specifică acestei perioade a anului.

În ultima sâmbătă a anului, pârtiile au fost pline de iubitori ai sporturilor de iarnă, iar atmosfera de sărbătoare este una plină de energie și entuziasm.

În această perioadă aglomerată, 1000 de turiști au fost cazați la pensiunile și unitățile de cazare din partea de jos a municipiului Lupeni, semn că Stațiunea Straja a devenit un loc de neocolit pentru cei care vor să se relaxeze în mijlocul naturii, dar și pentru cei care își doresc adrenalina specifică sporturilor de iarnă.

Cei care iubesc schiul au avut posibilitatea să schieze pe un întreg munte, Straja oferind o rețea impresionantă de pârtii pentru toate nivelurile de dificultate.

Cu toate că stațiunea se confruntă cu un flux constant de turiști, Straja continuă să fie o destinație de top în județul Hunedoara, atrăgând anual din ce în ce mai mulți vizitatori. Acest sezon de iarnă promite să fie unul dintre cele mai reușite, oferind oaspeților condiții excelente pentru distracție și relaxare.

FOTO: Complexul Montana

Advertisement
Citeste mai mult ...

Actualitate

FOTO: Un nou incendiu s-a produs din cauza unei sobe

Publicat

pe

Redactat de

Pompierii Detașamentului Petroșani au fost solicitați din nou, în această seară, pentru stingerea unui incendiu izbucnit la o casă tip duplex, situată pe strada Cuza Vodă, din municipiu.

Pentru misiune au fost alocate două autospeciale de stingere cu apă și spumă, autoscara mecanică și un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean.

La fața locului, pompierii au constatat faptul că, incendiul se manifesta într-o încăpere a locuinței, în care se afla depozitată o mare cantitate de materiale textile și combustibile.

O femeie, în vârstă de aproximativ 60 de ani, a fost evacuată înainte de sosirea echipajelor operative.

Aceasta a fost evaluată medical și nu a necesitat transportul la spital.

Pompierii au lichidat incendiul în limitele găsite, protejând astfel restul imobilului.

Advertisement

În timpul intervenției, salvatorii au evacuat o butelie încărcată, eliminând riscul producerii unei explozii.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită că fiind – mijlocul de încălzire (sobă) lăsat nesupravegheat.

FOTO: ISU Hunedoara

Citeste mai mult ...

Actualitate

Condiții excelente de schi, în Straja. Telescaunul spre Vârful Straja, funcțional

Publicat

pe

Redactat de

Începând cu data de 28 decembrie 2024, Stațiunea Straja își întâmpină vizitatorii cu condiții excelente pentru schi, iar instalațiile de transport pe cablu sunt operaționale pe mSajoritatea pârtiilor.

În acest sezon, iubitorii sporturilor de iarnă pot accesa diverse trasee cu ajutorul instalațiilor de transport moderne.

Iată care sunt instalațiile de transport pe cablu funcționale la Stațiunea Straja în această perioadă:

  • Pârtia Constantinescu: Telescaun 1 (nou) și Telescaun 4 alfa
  • Pârtia Mutu: Teleschi 5
  • Pârtia Canal: Telescaun 2
  • Pârtia Baloo
  • Pârtia Platoul Soarelui
  • Telegondola

Este important de menționat că, în funcție de condițiile meteorologice, pot apărea modificări în funcționarea instalațiilor, astfel că vizitatorii sunt sfătuiți să verifice actualizările înainte de a ajunge pe pârtie.

Stațiunea Straja continuă să ofere o experiență de neuitat pentru toți pasionații de schi și snowboard, iar peisajele montane îmbogățesc fiecare coborâre.

FOTO: Statiunea Straja-Pro Straja

Advertisement
Citeste mai mult ...

URMĂREȘTE ServusHD TV

Ultima ora

PROGNOZA METEO

CURS VALUTAR

PUBLICITATE

Cumpara si citeste PDF

ABONAMENT ONLINE

MICA / MARE PUBLICITATE

LOCURI DE MUNCA

ANUNTURI MICA PUBLICITATE

publica anunt servuspress

Agentie Imobiliara Deva

Actualitate