Connect with us
Data: 30/06/2024
.

Actualitate

71 de ani de la instaurarea primului Guvern comunist al României (II)

Publicat

pe

De-a lungul timpului, județul Hunedoara a furnizat mai multe guverne, ca număr de miniștri, mai ales în perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial. Fie că au fost hunedoreni prin naștere, ori au avut legături strânse cu județul, cei despre care vom face vorbire au ocupat funcții înalte, în guverne de diferite coloraturi politice.

Chiar primul premier comunist al României a fost un hunedorean, dr. Petru Groza, despre care am scris în materialul anterior. Despre acesta ar mai fi de spus că numele său a fost purtat de muzlte artere centrale din mari localităţi ale României, inclusiv în Deva, sau că, până la Revoluţie, oraşul Ştei din judeţul Bihor se intituala Dr. Petru Groza.

Țăranul din fruntea agriculturii

Alături de Petru Groza, în cele trei guverne conduse de acesta, s-a mai aflat un hunedorean, Romulus Zăroni, originar din satul Nădăștia de Sus, care aparține acum de orașul Călan. Zăroni, născut pe 18 aprilie 1906, apropiat de Groza, a fost numit, cu sprijunul acestuia, secretar de stat în Guvernul Rădescu, iar, mai apoi, între 6 martie 1945-30 noiembrie 1946, a fost ministru al Agriculturii, deși avea doar studii medii. Abia după ce a fost numit ministru, Romulus Zăroni a făcut facultatea de profil, la fără frecvență. Înainte de aceasta, însă, a absolvit școala primară de șapte ani în satul natal, a urmat Liceul „Decebal” din Deva, și apoi o Școală Tehnică Agricolă în Germania. De asemenea, Zăroni a fost și ministru al Cooperației, de la 1 decembrie 1946 până la 14 aprilie 1948. Pe seama lui Zăroni, totuși, un simplu țăran, pentru care Bucureștiul, cu rafinamentele sale, însemna prea mult, au circulat o sumedenie de bancuri, din cauza gafelor monumentale care le făcea. Cu toate acestea, Corneliu Coposu, care îl cunoscuse bine pe Romulus Zăroni, spunea despre acesta că era un „chiabur de mâna întâi”, că avea o bibliotecă impresionantă pentru un țăran, cu 7-800 de volume de cultură generală, politice și de agronomie, că a făcut un liceu german de specialitate și că vorbea și citea fluent germana. Avea o „fermă model” la vremea respectivă, dotată cu unelte și animale, lucra pământul după reguli agrotehnice și obținea rezultate după măsură. Ca o culme a ironiei, Zăroni, perceput ca un chiabur în epoca sa, fără a avea de suferit din această cauză, a fost afectat de etatizarea agriculturii, prima sa nevastă refuzând să intre cu pământurile “la colectivă”, lucru ce a dus la divorț. Romulus Zăroni a murit de tânăr, la 56 de ani, în 1962, fiind înmormântat în cimitirul Ghencea din Capitală.

Partizanul școlit la Deva și Petroșani

Advertisement

În cel de-al treilea Guvern Groza îl găsim pe Gheorghe Gaston Marin, pe numele său adevărat Gheorghe Grossmann. Născut la Chișineu Criș, în județul Arad, pe 14 aprilie 1918, dintr-o familie de origine evreiască, a absolvit cursurile liceului românesc din Petroșani și a dat examenul de bacalaureat la Deva. Imediat după bacalaureat, a efectuat serviciul militar și după aceea a plecat în Franța, unde dorea să studieze matematica și fizica. Din cauza mijloacelor financiare reduse, a trebuit să urmeze însă cursurile Facultății de Electrotehnică și Energetică din cadrul Institutului Politehnic din Grenoble între anii 1938-1940. Și-a susținut teza de doctorat la același Institut în anul 1941, fără a mai primi titlul. A activat în mișcarea de rezistență franceză, iar în 1942 a intrat în Partidul Comunist Francez. Acolo a primit numele conspirativ de Gaston Marin, pe care îl va păstra ca nume oficial pentru toată viața. În decursul celui de al doilea război mondial, familia sa care locuia la Cluj, a fost deportată la Auschwitz, unde tatăl său a fost imediat exterminat prin gazare, mama sa fost împușcată ca și sora sa, care se îmbolnăvise de scarlatină. După război a fost un important lider comunist, ocupând numeroase funcții guvernamentale, precum ministru al Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice (1949-1954), președintele Comitetului de Stat al Planificării (1954-1965) și apoi vicepreședintele Consiliului de Miniștri (1962-1969). În paralel, a îndeplinit și funcția de președinte al Comitetului de Stat pentru Energie Nucleară (1955-1966). A fost deputat în Marea Adunare Națională (1952-1985) și membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român (1960-1984). Între anii 1969-1982, Gaston Marin a fost președinte al Comitetului de Stat pentru Prețuri, funcție asimilată cu aceea de membru al Guvernului. În 1985 a fost, practic, eliminat din viața publică, Gheorghe Gaston Marin rămânând ultimul susținător al lui Gheorghe Gheorghiu Dej care mai ocupa un post de importanță majoră. A făcut parte din Guverne conduse de de șase premieri, respectiv Groza, Dej, Ion Gheorghe Maurer, Chivu Stoica, Manea Mănescu și Ilie Verdeț, în perioada 1949 – 1982. În 1989, înainte de Revoluție, a emigrat în Israel, dar a revenit în țară, încetând din viață la 92 de ani, pe 25 februarie 2010.

Advertisement

Actualitate

Doi polițiști rutieri hunedoreni au ajutat un motociclist scoțian să ajungă la destinație. „Big thanks!”, le-a transmis Dougie

Publicat

pe

Redactat de

Doi polițiști rutieri hunedoreni au venit în sprijinul unui scoțian, îndrăgostit de România, care a rămas pe marginea drumului, după ce motocicleta cu care circula s-a defectat. Cei doi agenți de poliție, din cadrul Biroului Rutier Hațeg, i-au sărit imediat în ajutor.

 

Totul s-a întâmplat sâmbătă după-masă, lângă Hațeg. Cei doi polițiști, Cristian și Anton, acționau în cadrul planului de acțiune pe viteză, pe DN68, când l-au văzut pe motociclistul scoțian în parcarea din localitatea hunedoreană Păclișa, având casca și o piesă lângă motocicletă pe jos.

Aceștia și-au dat seama că ceva s-a întâmplat și s-au apropiat de el. Au aflat că este din Scoția și că se îndrepta spre Sebeș pentru a participat la un eveniment destinat motocicliștilor. Fără să mai stea pe gânduri, cei doi polițiști l-au ajutat să își repare motocicleta.

“29 iunie 2024, ora 16:30, lângă Hațeg (32 de grade Celsius, la umbră). Ei sunt Cristian, Anton și Dougie. Cristian și Anton sunt rutieriști cu experiență, iar Dougie este un scoțian îndrăgostit de România, care se îndrepta, „pe motor”, spre Sebeș, unde urma să participe la eveniment destinat motocicliștilor. “Acționam în cadrul planului de acțiune pe viteză, pe DN68, în localitatea Păclișa” – își amintesc cei doi agenți de poliție, din cadrul Biroului Rutier Hațeg. Ne-am gândit că s-a întâmplat ceva…am oprit lângă motociclist, care ne-a spus că este din Scoția, este îndrăgostit de Romania și merge la Sebeș pentru că, în luna iulie, urmează să participe la un eveniment. Dougie era în parcarea din Păclișa…avea casca jos și o piesa lângă motocicletă. Nu am stat pe gânduri, l-am ajutat să își repare motocicleta, chiar l-am împins până s-a pus în mișcare, i-am dat numărul de telefon, în caz că va mai avea nevoie de noi”, au povestit cei doi agenți de poliție, citați de Inspectoratul de Poliție al Județului (IPJ) Hunedoara.

Advertisement

Ne bucurăm că am putut ajuta”

Dougie a ajuns cu bine la destinație și le-a transmis un mesaj celor doi polițiști în care le-a mulțumit pentru ajutor. „Ne-am bucurat când ne-a trimis mesajul prin care ne anunța că a ajuns la destinație, în siguranță: „Big thanks. Got to my destination în Petresti (near Sebes). All is working perfect. Thanks for all your help…”Ne bucurăm că am putut ajuta, Dougie – ne-am făcut doar datoria. Drumuri bune …we are glad we could help!”, au transmis cei doi agenți de poliție hunedoreni.

Citeste mai mult ...

Actualitate

Aventura scoțianului îndrăgostit de România: O poveste de prietenie și ajutor pe DN68

Publicat

pe

Redactat de

Într-o zi toridă de 29 iunie 2024, cu temperatura urcând până la 32 de grade Celsius la umbră, în apropiere de Hațeg, o întâlnire neașteptată a transformat o zi obișnuită în una memorabilă pentru Cristian, Anton și Dougie.

Cristian și Anton, rutieriști cu experiență, acționau în cadrul unui plan de acțiune pe viteză pe DN68, în localitatea Păclișa. În mijlocul acestei activități, atenția lor a fost captată de un motociclist străin aflat în dificultate.

Dougie, un scoțian îndrăgostit de România, se afla în drumul său spre Sebeș pentru a participa la un eveniment destinat motocicliștilor. Ghinionul a făcut ca motocicleta sa să cedeze exact în parcarea din Păclișa. Fără ezitare, cei doi agenți de poliție de la Biroul Rutier Hațeg au intervenit. „Ne-am gândit că s-a întâmplat ceva… am oprit lângă motociclist, care ne-a spus că este din Scoția, este îndrăgostit de România și merge la Sebeș pentru că, în luna iulie, urmează să participe la un eveniment”, își amintesc cei doi agenți.

În parcare, Dougie avea casca jos și o piesă de motocicletă lângă el. Cristian și Anton nu au stat pe gânduri și l-au ajutat să își repare motocicleta. Chiar l-au împins până s-a pus în mișcare și i-au oferit numărul lor de telefon, în caz că va mai avea nevoie de ajutor.

Câteva ore mai târziu, cei doi agenți au primit un mesaj de la Dougie: „Big thanks.  Got to my destination in Petrești (near Sebeș). All is working perfect. Thanks for all your help…” Mesajul de mulțumire a adus o bucurie nemăsurată celor doi polițiști. „Ne bucurăm că am putut ajuta, Dougie – ne-am făcut doar datoria. Drumuri bune …we are glad we could help!!” au transmis aceștia.

Această întâlnire a demonstrat încă o dată puterea solidarității și a prieteniei care poate apărea chiar și în cele mai neașteptate situații. Dougie, scoțianul îndrăgostit de România, a avut parte de o aventură neașteptată, dar plină de umanitate, pe drumurile țării noastre, iar Cristian și Anton au dovedit că empatia și ajutorul dezinteresat pot transforma o simplă întâlnire într-o poveste de neuitat.

Advertisement
Citeste mai mult ...

Actualitate

Mașini și motociclete istorice, de fabricație românescă, au putut fi admirate la Hunedoara

Publicat

pe

Redactat de

Autoturisme și motociclete istorice, de fabricație românească, au putut fi admirate în cadrul unei expoziții ce a avut loc sâmbătă, 29 iunie, pe Pietonala Corvin din municipiul Hunedoara.

Evenimentul, intitulat “Fabricat în România”, a fost organizat de Retromobil Club România – Filiala Hunedoara, cu sprijinul Primăriei Hunedoara, iar pasionații de mașini retro au fost invitați să vină să le vadă.

De la bătrânele Dacii 1300 și 1100, un ARO 243, un Olcit, o mașină veche de Miliție, dar și de Salvare, alături de alte automobile de odinioară, toate autohtone, până la motociclete Mobra, precum și altele, au poposit, timp de câteva ore, în fața Centrului Cultural „Corviniana” din municipiul de pe Cerna și au putut fi admirate de către trecători.

Evenimentul a reunit posesori de automobile și motociclete, atestate istoric sau în curs de atestare, atât din Hunedoara, cât și din alte județe, printre care Arad și Timiș.

Sursa foto: Primăria Hunedoara
Advertisement
Citeste mai mult ...

Actualitate