Connect with us
Data: 03/03/2025
.

Actualitate

Cât de transparente sunt instituțiile publice din județ față de cetățeni? Ce spune un raport de monitorizare

Publicat

pe

 Cetățenii și reprezentanții asociațiilor legal constituite din județul Hunedoara sunt mulțumiți de deciziile pe care le iau edilii, cu toate că, autoritățile locale sunt destul de opace în privința transparenței hotărârilor adoptate. Cel puțin acest lucru reiese dintr-un raport de monitorizare efectuat, de către Coaliția 52, pe o perioadă de un an.

Concluziile raportului de monitorizare efectuat la nivelul județului Hunedoara, în scopul intensificării aplicării legii 52/2003 privind transparența decizională a administrațiilor publice, au fost prezentate pe larg la Deva și au scos la iveală un paradox. Hunedorenii se arată mulțumiți de hotărârile luate de aleși lor. Deși, culmea, autoritățile locale nu prea le cer părerea când vine vorba despre punerea în aplicare a deciziilor care îi vizează direct pe cetățeni.

Factorii decizionali tratează cu indiferență legea transparenței. Doar circa o treime din totalul de acte normative adoptate la nivelul județului Hunedoara, în perioada monitorizată de către Coaliția 52, a fost supusă consultării publice. „Prevederile Legii transparenței decizionale au fost aplicate într-o proporție de 33,91 la sută la nivelul celor șapte municipii active din județul Hunedoara, punându-l într-un con de umbră cu tendințe de opacitate. Trebuie subliniat că municipiul Vulcan este foarte aproape de a fi autentic transparent față de cetățenii săi, punând în procesul de consultare publică toate actele normative adoptate pe parcursul perioadei de monitorizare, înregistrând un indice de transparență de 100 la sută”, mai spun membrii Coaliției 52.

Și Deva și Petroșani par autorități publice transparente, mai spun cei care au efectuat monitorizarea, reprezentanții administrațiilor locale ai celor două municipii punând în consultare publică toate proiectele de acte normative elaborate în aparatele lor administrative. La rândul lor, Hunedoara, Orăștie, Brad și Lupeni fac pași pentru transparentizarea procesului decizional local.

Nici cetățenii nu-și prea „bat capul”

Advertisement

În realitate, nici cetățenii și nici asociațiile legal constituite nu își văd rostul în interacțiunea cu autoritățile publice de care aparțin și nu interacționează în procesul de consultare publică. „Depun foarte puține opinii, nu cer organizarea de dezbateri publice și nu urmăresc efectul produs de interacțiunea lor, dacă a avut loc. La prima vedere, s-ar părea că au încredere totală în administrațiile publice de care aparțin, dar s-ar putea, fie să nu își cunoască drepturile, fie să nu știe cum să interacționeze cu autoritatea publică sau să nu aibă încredere în efectul produs de intervenția lor”, mai spun membrii Coaliției 52.

În perioada monitorizată, la nivelul județului, s-au înregistrat în total cinci opinii scrise, depuse de către cetățeni și asociații legal constituite în doar două dintre cele șapte municipii din județ, respectiv Deva și Hunedoara. În plus, mai zic cei de la Coaliția 52, nu s-a înregistrat nicio solicitare de dezbateri publice din partea asociațiilor legal constituite în niciunul din municipiile județului Hunedoara. “De câte ori nu ne surprinde spargerea unei străzi, tăierea unor copaci, eliminarea unor spaţii verzi sau construirea unui bloc într-un cartier de case? N-ar fi trebuit să fim întrebaţi sau consultaţi înainte? Poate am fi avut alte sugestii. Puterea noastră se manifestă prin activism şi intervenţie. Legea privind transparenţa decizională în administraţia publică ne oferă şansa de a propune ce este convenabil pentru noi, în orice proiect de act normativ al unei autorităţi publice, înainte de a se lua decizia”, declară Radu Nicosevici, președintele Academiei de Advocacy, coordonator al Coaliției 52.

Acest demers de monitorizare a instituțiilor publice din județ a fost efectuat în cadrul campaniei „M-am decis să mă implic”, ca parte a proiectului „Campaniile Coaliției 52 – conștientizare, monitorizare, consolidare, influențare”, finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România.

 

Un (posibil) top al opacității versus transparență între municipiile din județ

  1. Primăria Vulcan – 100 la sută indice de transparență decizională (11 proiecte de acte normative supuse consultării publice dintr-un total de 11 acte normative adoptate)
  2. Primăria Petroșani -100 la sută (1 proiect de act normativ, supuse consultării publice dintr-un total de 1 act normativ adoptat, în perioada monitorizată)
  3. Primăria Deva – 100 la sută (3 proiecte de acte normative, supuse consultării publice dintr-un total de 3 acte normative adoptate)
  4. Primăria Hunedoara -43, 26 la sută (45 proiecte de acte normative, supuse consultării publice dintr-un total de 104 acte normative adoptate)
  5. Primăria Orăștie – 32,65 la sută (16 proiecte de acte normative, supuse consultării publice dintr-un total de 49 acte normative adoptate)
  6. Primăria Brad -13,69 la sută (23 proiecte de acte normative, supuse consultării publice dintr-un total de 168 acte normative adoptate)
  7. Primăria Lupeni – 6,15 la sută ( 4 proiecte de acte normative, supuse consultarii publice dintr-un total de 65 acte normative adoptate)

Sursa: Coaliția 52

 

Advertisement
Advertisement

Actualitate

APIA a început campania de primire a Cererilor de plată pentru anul 2025

Publicat

pe

Redactat de

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a demarat astăzi, 3 martie 2025, Campania de primire a Cererilor de plată în anul 2025. Fermierii pot depune Cererea de plată până pe data de 30 mai, fără obligația de a se prezenta la Centrele APIA, doar prin accesarea aplicației geospațiale AGI Online, conform Instrucţiunilor de utilizare disponibile în interfaţa aplicaţiei, pe site-ul APIA www.apia.org.ro.

În situația în care se accesează și scheme din sectorul zootehnic, fermierii se vor prezenta la Centrele APIA conform programării pe care au stabilit-o în prealabil cu funcționarii APIA, în vederea completării declarației sector zootehnic în aplicația dedicată sectorului zootehnic, înainte de accesarea AGI Online. Astfel, funcționarii APIA vor contacta fermierii în vederea programării pentru depunerea Cererilor de plată.

La completarea Cererii, fermierii care sunt beneficiari APIA își vor actualiza informațiile din Cererea de plată pentru Campania 2025. Se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă solicitantul utilizează suprafeţe de teren și/sau deține explotații cu cod ANSVSA în diferite localităţi/judeţe.

Fermierii trebuie să verifice împreună cu primăria pe raza căreia utilizează terenul, situația înscrierii în Registrul agricol a datelor despre terenul agricol și să permită acesteia să transmită la APIA adeverințele privind utilizarea terenului conform înscrierii în Registrul Agricol.

Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziţia fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii Cererii de plată şi să fie valabile la data depunerii acesteia.

Advertisement

Adeverințele emise pentru schemele de sprijin cuplat din sectorul zootehnic de către asociaţia/agenţia acreditată pentru înfiinţarea şi menţinerea registrului genealogic al rasei/oficiul pentru zootehnie judeţean, pot fi transmise electronic prin platforma pusă la dispoziție de către APIA, cu informarea fermierului conform procedurii deja utilizate și în anii anteriori de campanie. De asemenea, fermierii care deţin animale în exploataţie au obligația să se asigure că datele acestora sunt actualizate/corectate în Baza Națională de Date (BND) (la medicul veterinar concesionar/asociaţie/propriile evidenţe, dacă este utilizator SNIIA).

Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea documentelor aparţine fermierului şi/sau autorităţii care a emis/atestat aceste documente, după caz.

Fermierii pot semna Cererile folosind și semnătura electronică. În această situație este necesar să anunțe (prin mesaj, telefonic sau prin e-mail) funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că dorește să se semneze electronic Cererea de plată. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația AGI Online la data depunerii Cererii. Angajamentele și declarațiile, părți ale cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.

Materialele de informare (afiș, pliante, broșură) aferente Campaniei 2025, legislația aferentă, informațiile detaliate pentru accesarea fiecărei măsuri de sprijin/intervenții și listele cu UAT-uri eligibile pentru Măsura 10, DR-01, DR-02, DR-03, DR-09, DR-10, DR-11, pot fi consultate la Centrele APIA și pe site-ul instituției: www.apia.org.ro.

Foarte important este ca, înainte de semnarea Cererii de plată 2025, solicitanții să verifice încă o dată infomațiile înscrise în aceasta și documentația care o însoțește.

Advertisement

„Asigurăm fermierii de tot sprijinul specialiștilor APIA în informarea cât mai eficientă cu privire la depunerea Cererilor de plată în anul 2025 și furnizarea informaţiilor necesare pentru accesarea intervenţiilor/măsurilor/schemelor prevăzute în Planul Strategic 2023-2027 și măsurilor de mediu și climă din PNDR 2014 – 2020. Totodată, rugăm fermierii să respecte data și ora programării la APIA în vederea depunerii în timp util a Cererii de plată în anul 2025”, transmit reprezentanții APIA.

Citeste mai mult ...

Actualitate

Distrugere de muniţie în poligonul din zona Bârcea Mică. Activitățile de detonare vor avea loc joi

Publicat

pe

Redactat de

Unitatea Militară 01794 Deva aduce la cunoștința cetățenilor că, joi, 06 martie 2025, între orele 09:00-14:00, va efectua activități de instrucție, respectiv detonare a unor încărcături de exploziv în poligonul cu destinație specială Bârcea Mică.

“Toate activitățile de instrucție se vor desfășura cu respectarea de către Unitatea Militară 01794 Deva a tuturor normelor de siguranță, sănătate și securitate în muncă, protecția mediului și apărare împotriva incendiilor prevăzute de actele normative în vigoare. Accesul populației în zona poligonului este interzis în timpul executării distrugerii muniției”, se arată într-un comunicat transmis de Compartimentul Comunicare al Primăriei Municipiului Deva.

Citeste mai mult ...

Actualitate

Acțiuni pentru siguranța școlară. Întâlniri cu elevi și verificări în școli și în localuri din apropiere

Publicat

pe

Redactat de

Polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Hunedoara, în colaborare cu jandarmii Inspectoratului de Jandarmi Județean (IJJ) Hunedoara, au desfășurat, zilele trecute, o amplă acțiune privind creșterea gradului de siguranță școlară la nivelul întregului județ.

În cadrul acțiunii, au fost organizate 45 de activități de informare cu caracter educativ-preventiv, adresate elevilor, la care au participat 1.242 de persoane.

“Polițiștii au fost prezenți în cadrul a patru întâlniri tematice realizate cu reprezentanții unor unități de învățământ, întâlniri care au avut drept scop îmbunătățirea climatului de siguranță școlară. De asemenea, au fost efectuate controale la nivelul unităților de învățământ și al zonelor adiacente. Patru agenți de pază din cadrul unor instituții școlare au fost verificați pentru respectarea atribuțiilor de serviciu, iar 62 de unități de alimentație publică situate în apropierea școlilor au fost controlate pentru respectarea normelor legale. În cadrul verificărilor, au fost legitimate peste 100 de persoane în zonele din proximitatea școlilor, 4 elevi fiind identificați absentând de la orele de curs”, au informat reprezentanții IPJ Hunedoara.

Acțiuni de acest gen vor continua și în perioada următoare, pentru menținerea un mediu de siguranță și protecție pentru toți elevii.

 

Advertisement
Sursa foto: IPJ Hunedoara
Citeste mai mult ...

URMĂREȘTE ServusHD TV

Ultima ora

PROGNOZA METEO

CURS VALUTAR

PUBLICITATE

Cumpara si citeste PDF

ABONAMENT ONLINE

MICA / MARE PUBLICITATE

LOCURI DE MUNCA

ANUNTURI MICA PUBLICITATE

publica anunt servuspress

Agentie Imobiliara Deva

Actualitate