Connect with us
Data: 03/07/2024
.

Stiri nationale

Cea de-a XV-a ediţie a Programului de Tabere „ARC” – deschisă

Publicat

pe

Departamentul pentru Românii de Pretutindeni (DRP) deschide astăzi, 2 iulie 2024, cea de-a XV-a ediţie a Programului de Tabere „ARC”, organizat în colaborare cu Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse şi cu sprijinul Direcţiilor Judeţene de Tineret şi Sport şi al Patriarhiei Române.

În perioada de derulare a Taberelor ARC 2024, respectiv iulie – septembrie 2024, sunt aşteptaţi aproximativ 6.500 de participanţi, copii şi tineri din diaspora şi din comunităţile istorice, alături de însoţitori, profesori şi voluntari din România şi din afara graniţelor ţării.

Gheorghe Cârciu, secretar de stat al DRP: „Programul de Tabere ARC este unul dintre cele mai generoase proiecte ale DRP. Prin intermediul său, avem posibilitatea de a stimula interesul tinerelor generaţii în direcţia explorării oportunităţilor pe care le poate oferi România şi de a-i aduce în contact direct cu tot ce are mai frumos ţara noastră: oameni, natură şi cultură. Acest program le oferă tinerilor noştri ocazia de a se conecta la rădăcinile lor culturale şi de a construi prietenii durabile”.

Taberele din acest an se vor desfăşura simultan, în serii consecutive de câte şapte zile, de marţi până marţi, în perioada iulie – septembrie 2024, în următoarele locaţii:

1. Centrul de Agrement Sângeorz – Băi, judeţul Bistriţa-Năsăud

Advertisement

2. Centrul de Agrement Codrii de Aramă – Agafton, judeţul Botoşani

3. Centrul de Agrement Poiana Pinului, judeţul Buzău

4. Centrul de Agrement Căprioara, judeţul Hunedoara

5. Mănăstirea Caraiman, judeţul Prahova

6. Centrul de Agrement Oglinzi, judeţul Neamţ

Advertisement

7. Centrul de Agrement Gălăciuc, judeţul Vrancea

Timp de o săptămână, copiii şi tinerii din afara graniţelor ţării vor participa la o serie de activităţi culturale, educative şi sportive organizate în cadrul taberelor, iar alături de facilitatori şi voluntari implicaţi în program vor avea posibilitatea să descopere o parte a României şi să îşi îmbunătăţească abilităţile de comunicare în limba română.

Programul de Tabere ARC, iniţiat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, este destinat elevilor şi tinerilor români din afara graniţelor ţării, care se încadrează în categoria românilor de pretutindeni. Acesta este dedicat promovării în rândul tinerilor români din afara graniţelor a conştiinţei naţionale româneşti şi dezvoltării unei relaţii apropiate cu statul român. Acţiunile desfăşurate în cadrul acestui program îşi propun să ofere participanţilor o perspectivă actualizată asupra istoriei, culturii şi civilizaţiei româneşti, vizând totodată păstrarea şi afirmarea identităţii culturale a românilor de pretutindeni.

Mai multe informaţii despre Programul de Tabere ARC 2024 sunt disponibile aici: https://dprp.gov.ro/web/tabere-arc/

Advertisement

Stiri nationale

ANRE a aprobat creşterea medie cu 19% a tarifelor reglementate de distribuţie a gazelor, din 1 iulie

Publicat

pe

Redactat de

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat, săptămâna trecută, o creştere medie de 19% a tarifelor reglementate de distribuţie a gazelor naturale aplicabile consumatorilor de gaze naturale beneficiari ai serviciului de distribuţie, care reprezintă aproximativ 10 lei/MWh distribuit. Majorarea se aplică din 1 iulie.

Conform unui comunicat remis AGERPRES, modificarea tarifelor este determinată de trei factori principali: creşterea costurilor serviciului de distribuţie gaze naturale cu inflaţia prognozată a anului 2024 de 4,6%, creşterea costurilor de capital în urma realizării în anul 2023 a unui volum investiţional record, atât în racordări de noi consumatori, cât şi în extinderi de sisteme de distribuţie în zonele concesionate, precum şi ca urmare a reducerii cantităţii de gaze naturale distribuite în anul 2023 cu 8%.

„Cu titlu de exemplu: pentru un client casnic care locuieşte într-un apartament cu 3 camere şi are un consum anual de gaze naturale de 3 MWh, valoarea lunară a facturii de gaze naturale ar putea creşte cu aproximativ 2,5 lei”, se menţionează în comunicat.

În conformitate cu prevederile Legii energiei şi a gazelor naturale nr. 123/2012 şi cele ale Ordinului ANRE nr. 217/2018 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciul de distribuţie în sectorul gazelor naturale, ANRE aprobă tarifele reglementate pentru serviciul de distribuţie a gazelor naturale şi stabileşte tarifele reglementate pentru prestarea serviciilor de distribuţie a gazelor naturale, diferenţiat, pentru fiecare operator de distribuţie.

Aceste tarife includ, fără a se limita la acestea, costuri generate de modernizarea şi dezvoltarea capacităţilor de distribuţie prin extinderea reţelelor sau prin realizarea/înfiinţarea unor noi sisteme/reţele, precum şi costuri generate de racordarea unor noi solicitanţi clienţi casnici, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale şi instituţii publice, doar dacă aceste costuri sunt justificate.

Advertisement

Tarifele de distribuţie se aplică pe un an tarifar, pentru perioada 1 iulie – 30 iunie. În prezent, proiectul de ordin privind stabilirea ratei reglementate a capitalului investit aplicată la aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport şi distribuţie ale energiei electrice şi gazelor naturale, pentru a cincea perioadă de reglementare, este în faza finală de elaborare. La stabilirea acestei rate, Autoritatea are în vedere atingerea unui echilibru între necesarul de investiţii pentru asigurarea calităţii serviciilor de transport şi distribuţie ale gazelor naturale şi energiei electrice şi nivelul tarifului aplicat beneficiarilor acestor servicii.

În perioada următoare, ANRE va publica acest proiect de ordin în consultare publică, în formă actualizată, precizează sursa citată.

Sursa: AGERPRES

Citeste mai mult ...

Stiri nationale

CNAS: De la 1 iulie, vor fi disponibile noi servicii de depistare și confirmare a unor boli grave

Publicat

pe

Redactat de

Noi servicii de depistare și confirmare a unor boli grave vor fi disponibile, de la 1 iulie, anunță Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Potrivit unui comunicat al CNAS, transmis joi, principala noutate a modificărilor și completărilor Contractului-cadru care vor intra în vigoare de la 1 iulie a.c. va consta în introducerea de pachete de servicii de care pot beneficia persoanele asigurate și neasigurate, pe principalele paliere de asistență medicală, în scopul depistării unor afecțiuni grave, respectiv cancerele, hepatitele cronice B și C, iar la gravidă și HIV/SIDA.

Astfel:

  1. În asistența medicală primară se prevede ca medicii de familie să poată trimite și persoanele neasigurate la analize și la consultații de specialitate decontate de casa de asigurări de sănătate, în cazul în care suspicionează că respectivul pacient ar putea avea o boală oncologică.
  2. Tot medicii de familie vor putea emite bilete de trimitere și pentru persoanele neasigurate, în vederea testării acestora pentru virusurile hepatitice B și C, precum şi pentru virusul HIV la gravidă, analizele respective urmând de asemenea să fie decontate de CAS. Dată fiind gravitatea acestor boli, este imperios necesar să se detecteze cât mai curând cazurile de infectare cu virusurile respective, pentru a se lua măsurile medicale necesare, persoanele depistate ca infectate urmând să beneficieze de acces la terapiile specifice.
  3. Urmare a consultațiilor preventive din pachetul minimal din asistența medicală primară, medicii de familie vor emite pentru persoanele neasigurate bilete de trimitere pentru investigații paraclinice.
  4. Și în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate clinică se vor acorda servicii persoanelor neasigurate pentru depistarea și confirmarea diagnosticului de afecțiune oncologică, respectiv consultații, proceduri diagnostice și servicii medicale în scop diagnostic-caz. Medicii de specialitate din ambulatoriu vor putea de asemenea emite bilete de trimitere la analize și către unitățile sanitare cu paturi, pentru spitalizări de zi, în vederea confirmării afecțiunii oncologice.
  5. În scopul lărgirii accesului pacienților, atât asigurați cât și neasigurați, la serviciile complexe de tip diagnostic-caz din ambulatoriu, se va renunța la condiția impusă furnizorilor care efectuează astfel de servicii de a avea atât ambulatoriu de specialitate clinic, cât şi structură de spitalizare de zi în specialitatea respectivă. Excepție fac furnizorii care contractează tipuri de servicii pentru care este absolut necesară această condiție, cum ar fi, de exemplu, serviciile în scop diagnostic-caz acordate gravidelor cu risc crescut.
  6. Totodată, se creează posibilitatea ca unele servicii medicale în scop diagnostic-caz să se poată acorda de unități medicale mobile și caravane medicale, pentru a permite accesul persoanelor din zone izolate la servicii de depistare precoce a afecțiunilor oncologice, precum cancerul de sân și col uterin.
  7. Corelat cu noutățile din pachetele de servicii de la nivelul asistenței primare și de specialitate din ambulatoriul clinic, furnizorii de servicii paraclinice vor putea efectua și deconta analizele prescrise pentru persoanele neasigurate pe biletele de trimitere emise de medicii de familie și de medicii specialiști, iar unitățile spitalicești vor putea deconta serviciile de spitalizare de zi acordate persoanelor neasigurate cu suspiciune de afecțiune oncologică, pentru confirmarea diagnosticului.

“Reamintim că deja există prevăzută în legislație posibilitatea includerii persoanelor neasigurate în programele naționale de sănătate după confirmarea diagnosticului respectiv, aceste persoane fiind totodată asigurate fără plata contribuției, dacă nu realizează venituri. Întrucât în derularea și succesul tratamentului oncologic contează mult starea de spirit a bolnavului, în scopul eficientizării combaterii cancerelor se introduc noi servicii conexe asistenţei medicale ambulatorii de specialitate clinică, destinate persoanelor asigurate. Acestea vor fi servicii psihologice specializate, furnizate de psihologi cu formare complementară în psihooncologie: consultații, consiliere, evaluare clinică și stabilire a planului de intervenție psihologică. Recomandarea serviciilor psihooncologice va putea fi făcută de medicii specializați sau supraspecializați în chirurgie oncologică, oncologie medicală, hematologie, oncologie şi hematologie pediatrică, radioterapie, precum și de medicii care acordă servicii de îngrijiri paliative în ambulatoriu. Până la 30 iunie 2025 va exista o perioadă de tranziție în care serviciile psihologice vor mai putea fi acordate bolnavilor oncologici și de psihologii fără formare complementară în psihooncologie”, arată reprezentanții CNAS.

Conform sursei citate, unele dintre modificări vizează implementarea măsurilor care revin CNAS în Planul naţional de prevenire şi combatere a cancerului în România, aprobat prin Legea nr. 293/2022, cu modificările şi completările ulterioare. În acord cu acest plan, de la 1 iulie a.c. se schimbă și modul de raportare și decontare a serviciilor acordate persoanelor cu suspiciune oncologică, dar și bolnavilor de cancer, la nivelul unor categorii de furnizori de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate. Furnizorii respectivi vor ține evidențe distincte ale serviciilor acordate persoanelor menționate, iar finanțarea acestor servicii se va face de asemenea separat, prin acte adiționale la contractele existente. În acest mod, nu numai că se vor putea evidenția fondurile utilizate pentru depistarea și combaterea cancerelor, dar va exista și o imagine mult mai clară a tuturor serviciilor efectuate în acest scop.

Pentru serviciile de diagnosticare oncologică acordate persoanelor neasigurate, finanțarea nu se va face din contribuțiile plătite de asigurați, ci de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, prin transferuri către FNUASS. La fel se va finanța și testarea persoanelor neasigurate în scopul depistării hepatitelor cronice B și C, precum și a infecției HIV la gravidă.

Advertisement

Pentru transpunerea în practică a noutăților preconizate, în intervalul de până la 1 iulie a.c. vor fi publicate modificări și completări la unele acte normative subsecvente Contractului-cadru:

  • la Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru, în care se vor detalia toate măsurile anunțate;
  • la Ordinele MS/CNAS referitoare la biletele de trimitere la investigații paraclinice, respectiv la servicii medicale clinice/bilet de internare și la modul de completare al acestor documente – vor fi necesare noi formulare de astfel de bilete, cu rubrici adecvate modificărilor preconizate din Contractul-cadru;
  • la Ordinul CNAS referitor la documentele justificative privind raportarea activităţii realizate de furnizorii de servicii medicale şi medicamente;
  • la Ordinul MS/CNAS privind înregistrarea şi raportarea statistică a pacienţilor care primesc servicii medicale în regim de spitalizare continuă şi spitalizare de zi.

Totodată se vor menține și în trimestrul III al anului în curs actualele valori ale punctelor pentru medicina primară și de specialitate din ambulatoriu, precum și a plafonului de referință pentru asistența medicală stomatologică.

„Suntem convinși că noutățile din Contractul-cadru vor contribui substanțial la depistarea de afecțiuni grave în stadii incipiente, când șansele ca acestea să fie tratate iar bolnavul să-și continue viața normală sunt mult mai mari. Aceste noutăți au fost supuse dezbaterii publice în transparență decizională și au constituit subiectul unei serii de întâlniri ale conducerii CNAS cu partenerii din sistemul medical prevăzuți de Legea nr. 95/2006, iar unele prevederi au fost reformulate ținându-se cont de propunerile primite”, a declarat Valeria Herdea, președintele CNAS.

Citeste mai mult ...

Stiri nationale

Comisia Europeană: România nu îndeplineşte condiţiile pentru adoptarea monedei euro

Publicat

pe

Redactat de

România nu îndeplineşte condiţiile pentru adoptarea monedei euro, este concluzia Comisiei Europene, în urma evaluării privind compatibilitatea juridică şi îndeplinirea criteriilor de convergenţă şi luând în considerare factorii relevanţi suplimentari pentru convergenţa şi integrarea economică, se arată într-un comunicat publicat, miercuri, de Executivul comunitar.

Concluzia este prezentată în Raportul de convergenţă din 2024, care evaluează progresele realizate de Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România şi Suedia în direcţia aderării la zona euro. Acestea sunt cele şase state membre din afara zonei euro care s-au angajat din punct de vedere juridic să adopte moneda euro.

Raportul CE semnalează, în special, că legislaţia din România nu este pe deplin compatibilă cu obligaţia de conformitate prevăzută la articolul 131 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). Astfel, România nu îndeplineşte criteriul de stabilitate a preţurilor, pe cel privind finanţele publice, nu îndeplineşte criteriul cursului de schimb şi criteriul de convergenţă a ratelor dobânzii pe termen lung.

În raportul Comisiei Europene se arată că aderarea la zona euro este un proces deschis, care se bazează pe anumite norme. Documentul se bazează pe criteriile de convergenţă, denumite uneori şi „criteriile de la Maastricht”, care sunt prevăzute la articolul 140 alineatul (1) din TFUE. Printre aceste criterii de convergenţă se numără stabilitatea preţurilor, soliditatea finanţelor publice, stabilitatea cursului de schimb şi convergenţa ratelor dobânzilor pe termen lung.

Concluzia raportului este că statele-membre pe care le vizează prezintă rezultate eterogene în ceea ce priveşte convergenţa nominală. În prezent, niciunul dintre aceste state nu îndeplineşte toate criteriile de aderare la zona euro. Bulgaria este singura ţară care îndeplineşte toate criteriile, cu excepţia unuia, şi a cărei legislaţie naţională poate fi considerată compatibilă cu normele uniunii economice şi monetare.

Advertisement

Potrivit concluziilor raportului, Suedia îndeplineşte criteriul privind stabilitatea preţurilor. Bulgaria şi Suedia îndeplinesc criteriul privind finanţele publice, iar pe baza raportului Comisiei din 19 iunie, întocmit în temeiul articolului 126 alineatul (3), se preconizează că Cehia va îndeplini la rândul său acest criteriu.

De asemenea, Bulgaria, Cehia şi Suedia îndeplinesc criteriul privind ratele dobânzilor pe termen lung, iar Bulgaria îndeplineşte criteriul privind cursul de schimb.

Niciunul dintre celelalte state-membre nu este membru al mecanismului cursului de schimb (MCS II), fiind necesară o participare de minimum doi ani la mecanism, fără tensiuni monetare grave, înainte de aderarea la zona euro.

Sursa: AGERPRES

Advertisement
Citeste mai mult ...

Actualitate