Actualitate
Noua taxă de salubrizare stârnește nemulțumiri: „Ne puneți pe drumuri, creșteți prețul…!” – Explicații din partea ADI Deșeuri

Începând de astăzi, 1 noiembrie, hunedorenii din Zona 3 Centru trebuie să depună la primării declarații privind taxa de salubrizare, care trebuie achitată, lunar, la serviciul de taxe și impozite din cadrul administrației publice locale. Noua taxă impusă stârnește nemulțumiri în rândul cetățenilor, și așa sufocați de prețuri și facturi tot mai mari. Oamenii sunt supărați nu numai că trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar pentru acest serviciu, dar și că sunt puși pe drumuri, pe propria cheltuială. Reprezentanții ADI Deșeuri au transmis o serie de explicații referitoare la situaţia nou creată, în urma schimbării operatorului de salubritate şi a sistemului de plată a serviciului de colectare a gunoiului menajer.
Schimbarea operatorului de salubritate aduce o serie de modificări importante, dar și nemulțumiri în rândul unor locuitori din Zona 3 Centru, din care fac parte municipiile Deva, Hunedoara, Orăștie, orașele Călan, Geoagiu, Simeria și comunele Băcia, Boșorod, Certeju de Sus, Cârjiți, Balșa, Hărău, Mărtinești, Orăștioara de Sus, Peștișu Mic, Beriu, Rapoltu Mare, Romos, Bătrâna, Bunila, Cerbăl, Ghelari, Șoimuș, Teliucu Inferior, Turdaș, Lelese, Lunca Cernii de Jos, Toplița, Brănișca, Burjuc, Dobra, Gurasada, Ilia, Lăpugiu de Jos, Vorța, Vețel și Zam.
De ce taxa se plătește la Primărie și de ce trebuie depuse declarații?
Dacă, până acum, tariful pentru gunoiul menajer se achita la asociația de proprietari sau direct către vechiul operator de salubritate, mai nou, taxa de salubrizare se plătește la Primărie. Tot acolo, cetățenii din localitățile mai sus menționate trebuie să depună, începând cu data de 1 noiembrie, până în 24 decembrie 2022, declarații pentru stabilirea cuantumului acestei taxe.
Reprezentanții ADI Deșeuri au transmis o serie de explicații, pentru a veni „în sprijinul utilizatorilor serviciului de salubrizare din Zona 3 Centru”. Cei de la ADI Deșeuri spun că taxa se achită la Primărie, deoarece: „s-a schimbat mecanismul de plată al serviciului de colectare separată și transport separat al deșeurilor municipale (menajere) și cele similare provenite din gospodării proprii/asociații de propietari/agenți economici/instituții publice: Primăria plăteşte operatorul de salubrizare pentru serviciile prestate, apoi este obligată de lege să recupereze sumele plătite de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de acest serviciu”.
În ceea ce privește declarațiile de impunere, acestea trebuie depuse, la sediul primăriei, pentru „a se putea stabili corect cuantumul taxei de salubrizare pentru fiecare unitate deservită (locuinţă, sediu de firmă etc…)”. La unele primării, depunerea declarației se poate face și online. „Declaraţia se depune o singură dată pe an. Doar dacă, pe parcursul anului respectiv, apar modificări ale situaţiei, e nevoie de o declaraţie rectificativă”, mai arată reprezentanții ADI Deșeuri.
Taxă – din oficiu, în cazul nedepunerii declarației
Atenție! În cazul nedepunerii declarației, impunerea taxei de salubrizare se va face din oficiu. „În cazul persoanelor fizice (utilizatori casnici) taxa va fi calculată din oficiu, în baza rezultatelor verificărilor ce vor fi efectuate de Primărie. În cazul persoanelor juridice (utilizatori non-casnici) se va aplica tariful pentru o cantitate stabilită de către fiecare primărie în parte în mc/lună”, explică cei de la ADI Deșeuri.
Chiar și persoanele care dețin în proprietate o locuință, în una dintre localitățile mai sus menționate, dar locuiesc în altă parte (în țară sau în străinătate), trebuie să depună declarația, cu mențiunea că la adresa în cauză nu locuieşte nimeni.
Nici copiii nu scapă de acest „bir”. Minorii trebuie declarați, neexistând nicio limită de vârstă.
Reprezentanții ADI Deșeuri precizează că achitarea taxei de salubrizare se face „doar după ce se depune declaraţia şi se efectuează calculele necesare pentru stabilirea sumei exacte” și „până în data de 15 a lunii următoare celei pentru care se face plata (de exemplu, pentru noiembrie, plata se poate face până pe 15 decembrie ş.a.m.d.)”, mai spun aceștia. Taxa poate fi achitată și anticipat.
În ceea ce privește plata online, aceasta se poate efectua doar la primăriile care dispun de acest serviciu.
De ce s-a majorat taxa de salubrizare?
Referitor la scumpire, reprezentanții ADI Deșeuri spun că aceasta s-a majorat pentru că: „vechea taxă de salubrizare (care se plătea la asociaţia de proprietari sau direct la operatorul de salubritate), nu a mai fost indexată deloc în ultimul an, nici măcar cu rata inflaţiei”.
Reprezentanții ADI Deșeuri mai precizează că noul operator va colecta selectiv deșeurile. “Noul operator va colecta și transporta deșeurile pe tipuri de deșeuri: sacul galben/containerul galben – plastic metal; sacul albastru/containerul albastru – hârtie carton, pubela neagră/ containerul negru- mixt rezidual și clopotul verde- sticla. Deșeurile voluminoase/periculoase se vor colecta prin campanii trimestriale organizate de către operatorul de salubrizare”, mai arată aceștia.
„Mulțumim pentru că trebuie să ne complicăm acum viața cu hârțoage în plus!”
Schimbările au generat confuzie, dar și revoltă, în rândul mai multor cetățeni. În primul rând, din cauza majorării prețului la gunoi, iar în al doilea rând, deoarece oamenii sunt puși pe drumuri, în special, cei din mediul rural care trebuie să se deplaseze, pe propria cheltuială, până la sediul primăriei de care aparțin, pentru depunerea declarației de impunere – o dată, apoi pentru efectuarea plăţilor pentru gunoiul menajer, în cazul imposibilității achitării online. În același timp, noul sistem presupune un efort logistic și de personal și din partea administrațiilor locale, implicate în încasarea taxei.
“Ne puneți pe drumuri, creșteți prețul, obligați primăriile să devină casieriile voastre și să își recupereze apoi banii de la cetățenii rău platnici. Sincer, nu prea văd unde e sprijinul”, a comentat, în mediul online, un locuitor al județului.
“De unde până unde trebuie să aibă cetățeanul obligație de a completa ceva ce intră în atribuțiile operatorului? El trebuie să afle, să identifice, câte persoane sunt și câte trebuie să plătească”, este de părere un alt hunedorean.
“ADI Deșeuri Hunedoara, mulțumim pentru că trebuie să ne complicăm acum viața cu hârțoage în plus!”, a apostrofat un alt cetățean nemulțumit.
Actualitate
Trei persoane rănite, în urma unui accident produs la ieșirea din sensul giratoriu din Sântuhalm spre Hunedoara

Trei persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs, în această după -amiază, în municipiul Deva, la ieșirea din sensul giratoriu din Sântuhalm, spre Hunedoara.
„Pompierii Detașamentului Deva au acționat de urgență, atât cu echipaje de intervenție, cât și cu două echipe SMURD, coordonate de medic. La fața locului a fost direcționat și un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean Hunedoara. Accidentul s-a produs în urma coliziunii dintre două autoturisme, în care se aflau, în total, patru persoane de sex masculin. Pentru una dintre acestea, rămasă blocată într-unul dintre autovehicule, pompierii din Deva au intervenit cu rapiditate și profesionalism, folosind tehnica din dotarea autospecialei de intervenție dotată cu modul de descarcerare. După extragerea din autoturism a bărbatului rămas încarcerat, salvatorii l-au predat echipajelor medicale, conștient și într-o stare stabilă. Pentru celelalte două persoane rănite a fost nevoie de acordarea primului ajutor medical de urgență de către echipajele medicale sosite la locul evenimentului rutier. Cele trei persoane rănite au fost transportate la UPU Deva, iar colaborarea foarte bună dintre cele trei echipaje medicale (două SMURD și unul SAJ) a redus atât timpul necesar acordării primului ajutor, cât și cel pentru pregătirea și transportul acestora la spital, unde acum se află sub îngrijire medicală de specialitate”, a informat Lucian Morogan, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Hunedoara.

Echipajul care a intervenit urgent pentru descarcerare. Sursa foto: ISU Hunedoara
Cum s-a produs accidentul
Potrivit polițiștilor, din primele cercetări a reieșit că evenimentul rutier s-a produs după ce șoferul uneia dintre cele două mașini implicate ar fi încercat să întoarcă peste marcajul cu linie dublă continuă.
„Astăzi, în jurul orei 16:25, un accident rutier a avut loc pe Drumul Județean 687, în localitatea Sântuhalm, județul Hunedoara. Un bărbat în vârstă de 61 de ani, din comuna Romos, aflat la volanul unui autoturism ar fi încercat să efectueze un viraj de întoarcere peste marcajul longitudinal dublu continuu, pe direcția Deva – Hunedoara. Manevra acestuia a fost surprinsă de un autoturism condus de un tânăr de 28 de ani, din Hunedoara, care nu a mai putut evita impactul. În urma coliziunii, trei persoane au fost rănite ușor și au primit îngrijiri medicale. Ambii șoferi au fost testați cu aparatul alcooltest, rezultatele fiind negative”, au transmis reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Hunedoara.
Polițiștii au deschis un dosar de cercetare penală pentru vătămare corporală din culpă și continuă verificările pentru a stabili cu exactitate circumstanțele producerii accidentului.
Actualitate
Închideri de circulație la Deva, în Noaptea de Înviere

Circulaţia rutieră pe strada Avram Iancu, din municipiul Deva, va fi închisă în noaptea de Înviere, în zona Catedralei Episcopale „Sfântul Ierarh Nicolae”.
“Cu ocazia Praznicului Învierii Domnului, eveniment religios care se va desfășura în noaptea de sâmbătă, 19 aprilie spre duminică, 20 aprilie 2025, Episcopia Devei şi Hunedoarei va amplasa un podium pe partea carosabilă a străzii Avram Iancu, în faţa Catedralei Episcopale Sfântul Ierarh Nicolae.
Având în vedere acest lucru, circulaţia rutieră va fi închisă din data de 19 aprilie 2025, începând cu ora 12:00 până în data de 20 aprilie 2025, la ora 4:00, pe următorul tronson de drum:
– Strada Avram Iancu până la intersecţia cu Bulevardul Decebal
– Strada Avram Iancu până la intersecţia cu Strada Andrei Şaguna
Totodată, pentru buna desfășurare a evenimentului religios, se va restricționa accesul auto, sâmbătă, 19 aprilie 2025, începând cu ora 8:00, pe banda 1 de circulație din fața Catedralei.
Primăria Municipiului Deva și Episcopia Devei şi Hunedoarei vă mulțumesc pentru înțelegere”, se arată într-un comunicat de presă al Primăriei Deva.
Sursa foto: Primăria Deva
Actualitate
Precizări cu privire la situația Barajului de la Valea de Pești. „Nu există niciun pericol”

Barajul Valea de Pești funcționează în parametri normali și nu există niciun pericol pentru populație sau infrastructură. Toate măsurile necesare pentru menținerea siguranței în exploatare au fost deja implementate, iar structura barajului nu este afectată, a anunțat Administrația Națională Apele Române.
“Construit în 1973, barajul asigură alimentarea cu apă potabilă și industrială a localităților din Valea Jiului și este supravegheat permanent, conform normelor aplicabile barajelor de importanță majoră (categoriile A și B). În urma precipitațiilor abundente din 28-29 martie (93,5 l/mp), s-a observat o creștere temporară a infiltrațiilor prin sistemele de drenaj, până la 60 l/s. Acest fenomen a fost cauzat de activarea unor fisuri vechi din masca de etanșare, accentuate de îmbătrânirea materialului”, arată reprezentanții Administrației Naționale Apele Române.
Potrivit sursei citate, ca măsură de precauție, nivelul apei din acumulare a fost redus controlat cu aproximativ trei metri. Astfel, infiltrațiile au revenit în limitele de siguranță, iar barajul se află într-o stare de echilibru stabil.
“Nu s-au înregistrat deteriorări structurale și, chiar în condiții de viitoare ploi intense, nu există riscul cedării barajului. Pentru a elimina complet vulnerabilitățile, autoritățile vor demara lucrările de reabilitare a măștii de etanșare, prin montarea unei soluții moderne din geocompozit de PVC, deja aprobată în planurile tehnico-economice. Instituțiile implicate – Administrația Națională ”Apele Române” prin Administrația Bazinală de Apă Jiu și Sistemul Hidrotehnic Independent Petroșani, alături de Consilul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Hunedoara – continuă monitorizarea 24 h din 24 ( și 7 zile/7) și aplică toate măsurile necesare pentru protejarea locuitorilor și continuitatea alimentării cu apă. Populația este rugată să consulte doar surse oficiale de informare și să ignore zvonurile sau informațiile neverificate”, mai arată reprezentanții Administrației Naționale Apele Române.
Reprezentanții Instituției Prefectului -Județul Hunedoara au făcut, astăzi, declarații în legătură cu măsurile stabilite de către CJSU Hunedoara, întrunit în ședință în cursul zilei de ieri, 16 aprilie, și au adus câteva clarificări referitoare la aceste măsuri.
„Măsurile stabilite în cadrul acestei reuniuni fac parte dintr-un demers, normal, firesc, de prevenire a unor eventuale situații potențial generatoare de situații de urgență. Reiterăm faptul că, pentru efectuarea lucrărilor de reparație și întreținere a unor astfel de construcții hidrotehnice sunt necesare întocmirea unui set de documente, astfel că hotărârea adoptată ieri în cadrul ședinței Comitetului Județean pentru Situații de urgență se încadrează în lista de documente pentru obținerea autorizațiilor necesare efectuării lucrărilor. Fisurile apărute în masca de etanșare din beton asfaltic sunt cauzate de îmbătrânire, acest fapt ducând la pierderea elasticității măștii asfaltice. Ținând cont de îmbătrânirea măștii asfaltice (52 ani de exploatare), de regimul pluviometric deficitar din ultimii ani, de fenomenul de îngheț-dezgheț repetat, la nivelul barajului sunt prezente și se dezvoltă permanent fisuri în partea superioară a acesteia”.
Instituția Prefectului – Județul Hunedoara a afirmat că se va asigura ca, în regim de urgență, să promoveze către instituțiile abilitate toate recomandările stabilite în cuprinsul avizului de funcționare a barajului eliberat la începutul anului 2024.
Autorizația de funcționare este eliberată pentru o perioadă determinată de 5 ani, începând cu anul 2024, urmând ca, ulterior, să fie efectuate lucrările de reabilitare a măștii asfaltice.
Prefectul județului Hunedoara, Constantin Fulga: „Nu se pune problema ca populația să fie în pericol”
Prefectul județului Hunedoara, Constantin Fulga, a declarat că nu se pune problema ca populația să fie în pericol și a explicat că au apărut câteva fisuri în masca asfaltică, nu în baraj. „Este exclus să spunem că se poate prăbuși barajul. Atât timp cât un expert a venit și s-a dat o autorizație pentru funcționarea barajului, din 2024 până în 2029, este exclus să vorbim despre prăbușirea barajului. Acest baraj va putea funcționa, probabil, 50 -100 de ani fără nicio problemă. Este vorba doar despre masca asfaltică în care au apărut fisuri și la care trebuie făcute lucrări de reabilitare. Aceste lucrări au fost stabilite, inclusiv, de expertul care a venit și a expertizat construcția hidrotehnică și a dispus ca măsuri ulterioare aceste reparații, după ce s-a dat autorizația de funcționare. Aceste lucrări nu pot să estimez când vor începe. Știu că au fost începute demersurile pentru a se face o evaluare a costurilor. Apele Române, la nivelul județului Dolj, care sunt ordonatori de credite, vor face un Proiect de Hotărâre de Guvern, care va fi înaintat ministerului de resort. Mai repede de șase luni – un an nu se pot începe aceste lucrări. Populația nu are de suferit chiar dacă vor începe aceste lucrări de anvelopare sau de refacere a acestei măști asfaltice. În cadrul CGSU -ului am discutat despre posibilitatea ca cei de la Apa Serv să poată să continue alimentarea cu apă potabilă și apă menajeră a tuturor cetățenilor din Valea Jiului, fără ca aceștia să aibă de suferit. (…) Nu se pune problema, repet, ca populația să fie în pericol din cauza acestor fisuri”, a declarat prefectul județului Hunedoara, Constantin Fulga.
- Actualitatecu 3 zile in urma
Transport agabaritic de 530 de tone, în drum spre Termocentrala Mintia: restricții de trafic pe DN 7 și A1
- Actualitatecu 2 zile in urma
Devean condamnat la închisoare pentru refuzul prelevării de probe biologice, depistat și încarcerat de polițiști
- Actualitatecu 2 zile in urma
Municipiul Deva are și al doilea viceprimar. Irinel Faur (PNL), ales în această funcție
- Actualitatecu 2 zile in urma
Percheziții în mai multe localități din județ, într-un dosar privind nerespectarea regimului armelor
- Actualitatecu 2 zile in urma
VIDEO: Reținut de polițiști, sub aspectul comiterii infracțiunilor de lovire sau alte violențe și tulburarea ordinii și liniștii publice
- Actualitatecu 2 zile in urma
Viteză, alcool și droguri la volan: peste 8.300 de sancțiuni în județul Hunedoara. Poliția intensifică acțiunile pentru prevenirea accidentelor grave
- Actualitatecu 2 zile in urma
Șofer prins băut la volan, în Baru – alcoolemie de 0,81 mg/l
- Actualitatecu 2 zile in urma
Ordin de protecție provizoriu emis la Brad. Femeie amenințată de soțul aflat în proces de divorț