Actualitate
Hunedoara, județul care a reușit să atragă peste 650 de milioane de lei de la Guvern, prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Cât de corecte au fost rectificările bugetare, dar și execuția lucrărilor?
În statistici, județul Hunedoara ocupă un loc fruntaș la nivel național cu peste 2.900 de kilometri de drumuri județene și comunele pe care autoritățile responsabile încearcă să le administreze. Și fac acest lucru din bugetele care, de cele mai multe ori sunt insuficiente sau reduse. În astfel de cazuri, ca să suplinească lipsa fondurilor locale, Guvernul finanțează, prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), etapa a II-a 2017-2020, unde județul Hunedora reușește să performeze onorabil cu o atragere de peste 650 de milioane de lei, din care peste 250 de milioane de lei au fost alocați drumurilor. Teoretic, ar trebui să asistăm la o adevărată revoluție în calitatea drumurilor. În practică, însă, sunt unele drumuri care au fost făcute de mântuială, pe bani mulți și doar cu anumite firme agreate de unii dintre cei care au fost și sunt la cârma județului sau în fruntea vreunui partid politic.
Una dintre firmele agreate de mai mulți ani de toți cei care s-au perindat prin unele funcții cheie ale județului, primăriilor sau partidelor politice, este SC Drupo SRL Călan. Contractele „curg” spre această firmă ori asocieri care gravitează în jurul jurul acesteia, fapt explicabil prin capacitatea tehnică și umană ridicată a antreprenorului. Mai mulți primari din județul Hunedoara au stat, nu o dată, cu banii „în buzunar”, cu contractul eligibil, și cu speranța că firma care a câștigat licitația va binevoi, cândva, să execute lucrarea respectivă. Beneficiarii publici ignoră faptul că firma adjudecă concomitent, pe aceeași infrastructură, peste 30 de contracte care cumulează mai mult de 100 de milioane de lei, pe care Drupo nu le poate executa în același timp. De aici și întârzierile explicabile în execuție cu tot disconfortul pentru locuitorii din zona șantierelor.
Întârzieri la proiecte și lucrări fușerite
Din această cauză, se explică și întârzierile în contractele adjudecate la Lupeni „Modernizare străzi, drumuri și trotuare – municipiul Lupeni” și la Petrila „Reparații și modernizare străzi, trotuare și parcări în cartierele 8 Martie, 22 Decembrie, Tudor Vladimirescu, Minei și Alexandru Sahia- oraș Petrila”, „Asfaltare strada Lunca” și „Modernizare strada Prundului, strada Florilor și Aleea de la Bl.1 strada Republicii” au condus la prelungirea acestora și după adoptarea OUG 114/2018, respectiv după majorarea salariului minim în construcții, condiții în care banii aprobați inițial au devenit insuficienți. Prin reducere la minim, se poate spune că întârzierile cauzate de firma Drupo sunt „premiate”. Practic, i s-a permis aceluiași constructor să solicite bani în plus care să fie onorați de la buget. Pentru a salva din imagine, firma a recurs și la lucrări fușerite, care se plătesc tot de către beneficiari. Un exemplu concret este cel din Sântuhalm. Proiectul intitulat „Modernizarea străzii Valea Cernei – Sântuhalm”- municipiul Deva a generat nemulțumirea celor care locuiesc în această zonă.
Contractul de lucrări cu nr. 7133/24.08.2018, pentru execuția lucrărilor aferente acestui proiect, a fost adjudecat de Drupo-Proactiv, chiar dacă operatorul a furnizat repetat documente/date necorespunzătoare cerinței de atribuire (a încărcat în sistemul electronic documente care se refereau la un proiect de apă-canalizare-n.red.), care ar fi trebuit să îl descalifice. În schimb, comisia de evaluare a solicitat clarificarea încadrării în profilul operatorului prevăzut în caietul de sarcini și îndeplinirii cerințelor tehnice într-un grafic agreat. Astfel, asocierea în cauză a furnizat datele solicitate către autoritatea contractantă, ulterior, fiindu-i atribuite lucrările. Pentru acest proiect realizat de asocierea Drupo- Proactiv-Sercotrans SRL Deva, Inspectoratul Județean în Construcții Hunedoara a identificat deficiențe în realizarea proiectului tehnic (lipsa detaliilor de execuție privind accesul spre imobile, a profilelor transversale/soluțiilor de colectare/dirijare a apelor pluviale de pe amplasamentul accesului spre imobile și a secțiunilor cu rampe pentru persoanele cu handicap-n.red.) și abateri semnificative de la tehnologii (montarea neconformă a bordurilor și nerespectarea unghiului de înclinație a pavajelor de pe trotuare-n.red.), fiind generate riscuri de afectare a respectivelor imobile. Neregulile de execuție sunt cauzate de eludarea etapelor de lucru prevăzute în proiect pe parte de reabilitare a zestrei drumului și a refacerii integrale a trotuarelor, prin acoperirea directă a infrastructurii vechi cu asfalt și montarea bordurilor în condiții de supraînălțare a drumului. Au fost dispuse măsuri de remediere a deficiențelor constatate și de stopare a lucrărilor în perimetrul respectiv până la definitivarea detaliilor de execuție. Antreprenorii au considerat că pot, cu toate acestea, să continue lucrările, făcând unele modificări, însă nu în totalitate, având în vedere că încă mai există trotuare cu unghi de înclinație mai mare. Neregulile au fost sesizate de instituțiile abilitate în cadrul primei recepții parțiale a proiectului, în data de 06.08.2019.
Asociația din Sântuhalm a sesizat neregulile
Asociația „Astra” din Sântuhalm a sesizat aceste nereguli, iar sub presiunea cetățenilor, unele aspecte au fost remediate. Reprezentanți ai acestei asociații spun că unele deficiențe au fost remediate imediat după ce au fost semnalate, însă tot au mai rămas unele probleme nerezolvate. Astfel, situația a fost cunoscută de beneficiar, lucrările parțiale înregistrate în situațiile de lucrări fiind acceptate spre plată și înaintate către ministerul de resort pentru decontare. Cetățenii din această zonă și-au manifestat nemulțumirea față de calitatea lucrărilor solicitând un punct de vedere oficial Primăriei Municipiului Deva. Până acum, unghiul de înclinație a pavajelor de pe trotuare, din proximitatea anumitor proprietăți, iar acest lucru se resimte de către oameni în special când plouă, iar apa ajunge în curțile lor.
Greșelile pot fi explicate și înțelese, poate, în viziunea constructorului, și din cauza volumului mare de muncă, raportat la numărul de proiecte și la capacitatea de execuție, atunci când a decis să mai reducă din muncă. Și așa nu s-a mai folosit întreaga cantitate de asfalt, nu s-au săpat fundații la adâncimea din proiect ori benzile de circulație s-au mai subțiat, lucruri ce înseamnă, în medie, aproximativ 10-15 la sută din valoarea contractului.
În aceste condiții, se explică de ce șefii de la Drupo nu renunță la mașinile de teren, la fel și drumarii din județ, care se întrec în mașinile cu o gardă cât mai înaltă de la sol.
În data de 06.11.2019 firma a transmis Primăriei Municipiului Deva că lucrările au fost finalizate, însă nu au prezentat documente și referate de specialitate, întocmite de proiectatnt, cu privire la modul în care au fost efectuate lucrările. Practic, comisia nu poate fi convocată până nu au toate documentele. Săptămâna aceasta, au fost înaintate toate documentele necesare spre recepție, urmând să fie încheiat și procesul verbal de primire predare.
Lucrări verificate de o firmă apropiată
Banii se decontează însă integral, fără ca autoritățile să se întrebe cât de rezistentă va fi acea lucrare în timp sau cât de sigură este pentru cei care o vor folosi. Practic, beneficiarii au hârtie la mână că lucrurile sunt conforme, emise de Drum Test SRL Călan, care este controlată discret tot de acționariatul lui Drupo. Tot aceleași hârtii vor acoperi, probabil, și gropile din asfalt care nu vor întârzia să apară, așa cum, din păcate, ne-am obișnuit în ultimii ani, iar primarii sau viceprimarii, după caz, își vor putea permite, cu concursul drumarilor, să se plimbe cu mașini de teren.
În condițiile în care, în județ, mai sunt de realizat drumuri de peste 79 de milioane de lei, măcar, ce mai este de făcut să se atribuie pe merit, și nu pe prietenii interesate, iar verificările din teren să fie efectuate temeinic, pentru că nu toți hunedorenii au mașini de teren.
Strada Mesteacănului din Brad, unicul proiect PNDL din municipiu
Proiectul „Modernizare DC 170B Brad-Mesteacăn km 0+000 km 5 +750- municipiul Brad” a fost contractat tot de Drupo-Proactiv (conform contractului nr. 21674 din 03.09.2018), ca urmare a cunoașterii din timp a unor detalii tehnice care au făcut obiectul unor solicitări de clarificare ale administrației publice locale, cu termen scurt de răspuns, de două zile, mai exact, în care ceilalți ofertanți nu s-au putut încadra. O altă metodă folosită pentru a accesa preferențial resurse publice o constituie prezentarea de către antreprenori a unor oferte subevaluate în cadrul licitațiilor, cu garanția informală a încheierii ulterioare de acte adiționale care să rentabilizeze contractele de lucrări. În urma intrării în vigoare a OUG 114/2018, asocierea de firme a solicitat beneficiarilor proiectelor actualizarea prețurilor aferente lucrărilor, neexecutate la data aplicării ordonanței, 01.01.2019, vizând suplimentarea contractelor de lucrări prin mecanisme care implică și majorarea prețurilor la materialele puse în proiect. Conform Direcției Generale Dezvoltare și Infrastructură din cadrul MDRAP, în concordanță cu prevederile actului normativ, se poate majora doar tariful orar aferent salariului minim, până la 17,928 lei/oră, corespunzător personalului astfel remunerat și în limita restului de lucrări rămas de executat. Edilul urbei, Florin Cazacu, a aprobat solicitarea constructorului de majorare a valorii contractului aferent obiectivului de investiții, cu aproximtativ 216.000 de lei (fără TVA), care a vizat și componența de amenajare de șantier și anumite materiale care nu intră sub incidența actului normativ referit. Pentru această majorare, Camera de Conturi Hunedoara a constatat, în urma unui control tematic în luna august a acestui an, că acele costuri suplimentare nu au respectat prevederile OUG 114/2018. Astfel, s-a constatat că prejudiciul adus bugetului de stat alocat prin PNDL, în valoare egală cu valoarea actului adițional nr. 2, este de 250.000 de lei. Ulterior, în urma unei analize proprii a conducerii Camerei de Conturi Hunedoara cu privire la prejudiciile identificate de către auditorii externi implicați la nivelul Primăriei Municipiului Brad, pe linia derulării și actualizării contractului cu nr.21674/03.09.2018, deficiența și prejudiciul identificate inițial au fost anulate. La baza acestei decizii au stat argumentele reprezentanților Primăriei Municipiului Brad, care au susținut faptul că aplicarea OUG 114/2018 au fost lezate interesele economice ale societății private contractante. De asemenea, în cursul lunii august a acestui an, au fost identificate unele nereguli cu privire la realizarea platformelor de încrucișare, refugii executate vizibil la dimensiuni inferioare față de cele prevăzute în proiectul tehnic (practic, pe porțiunile respective este destul de dificil să se deplaseze două autoturisme concomitent). Totodată, s-au constatat și unele probleme la stratul de asfalt care prezintă denivelări și fisuri, motiv pentru care au fost emise dispoziții de șantier și au fost refuzate recepțiile parțiale de lucrări. Ulterior, au fost efectuate anumite remedieri în acest sens, însă superficiale. Obiectivul de investiții a fost recepționat de către beneficiar la începutul lunii octombrie a acestui an.
Lucrări demarate cu întârziere și cu sume mai mari la Petrila și Lupeni
Contractele adjudecate de Drupo-Proactiv, pe relația cu Primăria Orașului Petrila, pentru proiectele „Modernizare strada Prundului, strada Florilor și Aleea de la Bl.1 strada Republicii – oraș Petrila” și „Asfaltare strada Lunca-Oraș Petrila”, contractate în luna martie a anului 2018, au avut o valoare cu aproximativ 30%-45% mai mică decât cea estimată în caietul de sarcini, iar lucrările au fost demarate cu întârziere. Ulterior, lucrările au fost sistate din cauza prețurilor care nu au acoperit costurile cu materialele de construcții. Lucrările la obiectivele menționate au fost demarate/reluate abia în cursul lunii iulie 2019, după actualizarea prețurilor prevăzute în contractele de lucrări.
În ceea ce privește lucrările realizate asupra proiectului „Modernizare străzi, drumuri și trotuare din municipiul Lupeni”, au fost avizate și acceptate spre plată facturi și situații de lucrări cu cantități de materiale care nu au fost folosite în totalitate. Mecanismul de acoperire a neregulilor de execuție evaluări realizate doar pe secțiuni de drum anume pregătite pentru a fi conforme cu documentația tehnică, de către Drum Test SRL Călan.
Angrenarea simultană a antreprenorului în implementarea mai multor proiecte, în condițiile unei capacități financiare/logistice/umane insuficiente și invocarea abuzivă a OUG 114/2018 au condus la majorarea nejustificată a valorii contractelor ori depășiri semnificative ale termenului de finalizare stabilit inițial, în administrațiile Brad, Petrila și Lupeni. La Petrila și Lupeni s-au solicitat și obținut majorări ale contractelor de lucrări, respectiv „Reparații și modernizare străzi, trotuare și parcări în cartierele 8 Martie, 22 Decembrie, Tudor Vladimirescu, Minei și Alexandru Sahia- oraș Petrila” cu aproximativ 400 de mii de lei și „Modernizarea străzi, drumuri și trotuare – municipiul Lupeni”, cu circa 185 de mii de lei.
Asocierea de firme are în derulare 25 de proiecte în valoare de peste 84 de milioane de lei, în a căror implementare se poate spune că ar putea fi previzibilă apariția anumitor riscuri în ceea ce privește durabilitatea și securitatea în exploatare a obiectivelor de investiții.
Există anumite întâlniri și discuții pe care le au reprezentanții firmelor și potențialii clienți, oameni de afaceri, care au un cuvânt greu de spus în astfel de proiecte și în luarea unor decizii de gestionare a fondurile PNDL. Cu aceste ocazii se pune „țara la cale”, iar aceste firme mai accesează noi proiecte pe infrastructură rutieră în valoare aproximativă de 79 de milioane de lei, odată cu proxima alocare bugetară destinată PNDL, fiind asumate și la nivelul conducerii PSD Hunedoara.
Prefectul județului Hunedoara, Fabius Tiberiu Kiszely, reprezentantul Guvernului în teritoriu spune că: „La noi nu a ajuns nicio sesizare, dar noi nu avem nicio implicare în procesul de verificare a acestor proiecte. Cei de la Ministerul de Dezvoltare Regională și Administrație Publică sunt cei care verifică lucrările și documentele acestea”.
Contactat telefonic de către redactorii cotidianului Servus Hunedoara, directorul firmei SC Drupo SRL Călan, Radu George Farcaș, nu a răspuns pentru a-și exprima punctul de vedere cu privire la aceste proiecte și nereguli.
Actualitate
Vot pentru Cotroceni. Circa 365.000 de hunedoreni sunt așteptați la urne, duminică, în primul tur al alegerilor prezidențiale
Zi importantă, duminică, pentru România. Alegătorii sunt chemați la urne pentru a-l desemna pe viitorul șef al statului pentru următorii cinci ani. Numărătoarea inversă a început, iar cetățenii cu drept de vot sunt așteptați, peste două zile, la urne, să aleagă pe unul dintre cei 13 candidați care se luptă pentru funcția supremă în stat: nouă propuși de către partide, iar patru independenți. Ca de obicei, secțiile de votare se vor deschide la prima oră a dimineții, la 07:00, și se vor închide seara, la ora 21:00.
Primul tur al alegerilor prezidențiale 2024 va avea loc duminica aceasta, pe 24 noiembrie. În județul Hunedoara, sunt așteptați la urne 365.456 de locuitori. Aceștia își vor putea exprima opțiunea electorală în cele 524 de secții de votare, amenajate pe raza județului Hunedoara.
Cei mai mulți alegători, din tot județul, sunt înscriși pe liste în municipiul Hunedoara (57.356 de persoane), în vreme ce, cei mai puțini, în comuna Bătrâna (89).
În reședința de județ, la Deva, sunt așteptați la urne 55.217 de alegători, la Petroșani -32.874, la Vulcan -21.736, Lupeni – 20.350, Orăștie – 17.275, Brad -12.522, Petrila – 18.865, Simeria – 11.012, Călan – 10.514, Hațeg – 8.481, Uricani – 7.323, Geoagiu – 4.652, Aninoasa -3.530 alegători.
Autoritățile județului s-au pregătit pentru scrutinul electoral ce va avea loc. Mai multe sesiuni de instruire a președințiilor și locțiitorilor secțiilor de votare din județ s-au desfășurat zilele trecute, prefectul județului Hunedoara, Florina Doris Visirin, subliniind importanța pregătirii riguroase a personalului implicat în procesul electoral.
13 candidați, în cursa prezidențială
Au rămas 13 aspiranți la funcția supremă în stat, după ce Ludovic Orban, președintele Forța Dreptei, și-a anunțat, la începutul acestei săptămâni, retragerea din cursa pentru Cotroceni, în favoarea Elenei Lasconi. Astfel, vor intra în primul tur al alegerilor prezidențiale: Elena-Valerica Lasconi – Uniunea Salvaţi România (USR), George-Nicolae Simion – Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR), Ion-Marcel Ciolacu – Partidul Social Democrat (PSD), Nicolae-Ionel Ciucă – Partidul Naţional Liberal (PNL), Hunor Kelemen – Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR), Mircea-Dan Geoană – candidat independent, Ana Birchall – candidat independent, Alexandra-Beatrice Bertalan-Păcuraru – Partidul Alternativa pentru Demnitate Naţională (ADN), Sebastian-Constantin Popescu – Partidul Noua Românie (PNR), Călin Georgescu – candidat independent, Cristian Diaconescu – candidat independent, Cristian-Vasile Terheş – Partidul Naţional Conservator Român (PNCR), Silviu Predoiu – Partidul Liga Acţiunii Naţionale (PLAN). Unul dintre aceștia îl va înlocui pe Klaus Iohannis, aflat în fruntea țării vreme de un deceniu.
Al nouălea scrutin prezidențial, de după Revoluție
Votarea va începe la ora 07:00 și se va încheia la ora 21:00. Alegătorii care la ora 21:00 se vor afla la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se vor afla la rând în afara sediului secţiei pentru a intra în localul de vot vor putea să îşi exercite dreptul de a alege până cel mult la ora 23:59.
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale se va încheia mâine dimineață, pe 23 noiembrie 2024, la ora 07:00.
Acesta este al nouălea scrutin prezidențial de după Revoluție și a doua mare bătălie politică de anul acesta, după alegerile locale din vară. În situația în care niciunul dintre candidați nu va întruni majoritatea de voturi valabil exprimate ale alegătorilor înscriși în listele electorale permanente, se va organiza al doilea tur de scrutin, programat pentru data de 8 decembrie 2024. Atunci, se vor „duela” primii doi candidați în ordinea numărului de voturi valabil exprimate obținute.
După votul de duminica aceasta, pe 1 Decembrie, de „Ziua Națională”, românii sunt chemați din nou la urne, de acea dată, pentru a-i alege pe viitorii reprezentanți ai Parlamentului.
Actualitate
Prea multe televizoare și nu știi ce să alegi? Iată ghidul de care ai nevoie!
Acest ghid de cumpărare a televizorului te poate ajuta să îți stabilești așteptările și bugetul înainte de a cumpăra următorul ecran mare pentru tine și familia ta.
Cumpărarea unui televizor nou poate fi o experiență dificilă dacă nu știi ce să cauți. Toate specificațiile și acronimele pot deveni copleșitoare și, fără cineva lângă tine când faci cumpărături, s-ar putea să fii îngrijorat că oamenii de vânzări nu au neapărat în vedere interesul tău, ci interesul personal de a-și vinde produsele.
Deși această provocare poate părea descurajantă, nu este nimic de care să îți faci griji. Cu puțină cercetare, cumpărarea unui televizor poate fi o adevărată plăcere. Sunt milioane de oameni în lume cau au reușit să cumpere un nou televizor 4K fantastic, care se potrivește bugetelor lor, fără a pierde banii doar cu ajutorul informațiilor utile de pe internet.
Citește acest ghid pentru a fii gata să începi călătoria ta prin lumea televizoarelor. Indiferent dacă ești în căutarea unor sfaturi simple pentru cumpărături sau dacă dorești să știi care sunt funcțiile care contează cel mai mult, ai o mulțime de sfaturi practice într-un singur loc pentru a răspunde la cele mai frecvente întrebări despre cumpărarea unui televizor inteligent.
Dacă ești gata să vă înveți termeni de la HDR, la HDMI sau doar vrei să obții sfaturi de top despre alegerea celui mai bun televizor pentru tine, continuă să citești ghidul complet de cumpărare a televizorului.
Sfaturi rapide pentru a alege produsul perfect dintre atâtea televizoare
De ce poți avea încredere în sfaturile de pe internet? Pentru că de obicei aici găsești informații de la oameni care petrec ore întregi analizând și revizuind produse, servicii și aplicații pentru a găsi ceea ce este cel mai bun pentru tine.
Dacă te grăbești să-ți iei un tv, iată cele mai importante lucruri de luat în considerare înainte de a cumpăra unul:
- Nu cumpăra un televizor cu rezoluție mai mică de 4K. Evită seturile Full HD sau 1080p, cu excepția cazului în care ești în căutarea unui al doilea televizor și nu te deranjează să cumperi o diagonală de 80cm. Și chiar și atunci, gândește-te dacă totuși nu îți poți extinde cumva bugetul spre un model 4K.
- Poți sări peste televizoarele 8K (deocamdată). Televizoarele 8K sunt super scumpe, iar filmele și emisiunile 8K nu sunt încă disponibile. Da, procesorul din interior va face conținutul să arate clar, dar plătești în exces pentru o funcție de care nu ai cu adevărat nevoie.
- Așteaptă-te să plătești aproximativ 2000 de lei pentru un televizor 4K de 140 de centimetri destul de bun. Poți obține un tv decent cheltuind puțin mai puțin, mai ales dacă reduci dimensiunea, dar modelele de peste 2000 de lei oferă o imagine mai bună, difuzoare îmbunătățite și funcții de nouă generație.
- Caută o rată de reîmprospătare de 120 Hz. Când vine vorba de rate de reîmprospătare, 60 Hz este bună, dar 120 Hz este mai bună. O rată de reîmprospătare mai mare oferă o mișcare mai lină pentru orice, de la filme și emisiuni, la sporturi live și jocuri.
- Caută un model compatibil HDR: acesta oferă culori mai realiste și un contrast mai bun. Ia în considerare de preferință un televizor care acceptă formatele mai avansate, și anume HDR10+ sau Dolby Vision. Unele le vor suporta pe amândouă.
- Televizoarele OLED arată mult mai bine decât majoritatea televizoarelor LCD. Dar un tv Samsung QLED, Vizio și TCL sau un Mini-LED de la Hisense sunt o cale de mijloc accesibilă.
- Caută cel puțin patru porturi HDMI. Și alege întotdeauna noul format HDMI 2.1 dacă ești gamer.
- Planifică să cumperi o bară de sunet. Difuzoarele televizorului sunt mai proaste în zilele noastre pentru că ecranele sunt mai subțiri.
- Evită garanțiile extinse.
- Cumpără și un suport de perete pentru televizor pentru a face montarea mai ușoară.
Dimensiunea ecranului: găsirea diagonalei favorabile
Indiferent dacă ești în căutarea unui televizor de bază sau de înaltă performanță, cel mai mare factor în decizia ta va fi probabil dimensiunea ecranului.
Ia în considerare câți oameni din familia ta urmăresc de obicei simultan și unde vei pune noul tv. Apoi alege cea mai mare dimensiune de ecran care se va potrivi confortabil în spațiul respectiv dar și în bugetul tău. În general, ținând cont de preț, performanță și suprafața unei sufragerii normale, este între 140 și 190cm.
Dimensiunea ecranului depinde și de cât de aproape stai de televizor. Practic, dacă poți vedea pixelii individuali ai ecranului, ești prea aproape. O regulă bună este că ar trebui să stai la o distanță de televizor care este de trei ori mai mare decât înălțimea ecranului pentru HD și de doar 1,5 ori înălțimea ecranului pentru 4K Ultra HD. Cu alte cuvinte, poți sta de două ori mai aproape de un televizor 4K UHD.
Actualitate
Casa de Pensii Hunedoara: 79 de bilete pentru tratament balnear disponibile în decembrie
Casa Județeană de Pensii Hunedoara anunță disponibilitatea a 79 de bilete pentru tratament balnear aferente seriei nr. 19, valabile în perioada 3-4 decembrie 2024.
Biletele pot fi ridicate de titulari pe baza actului de identitate sau de o persoană desemnată prin procură specială, document care trebuie să ateste că mandatarul este autorizat să ridice biletul în numele titularului.
”Casa Județeană de Pensii Hunedoara vă aduce la cunoștință faptul că pentru seria numărul 19, cu începere în perioada 03.12.2024 – 04.12.2024, sunt repartizate 79 de bilete de tratament în următoarele stațiuni: 2 – Sovata; 3 – Buziaș; 6 – Covasna; 40 – Geoagiu; 2 – Olănești;1 – Vatra Dornei; 1 – Băile Herculane; 4 – Bala; 15 – Băile Felix; 4 – 1 Mai; 1 – Tușnad. Bilete de tratament balnear se eliberează, în urma prezentării actului de identitate, titularului sau unei alte persoane desemnate de către acesta prin procură specială, document din care să rezulte că mandatarul este împuternicit să ridice biletul”, informează reprezentanții Casei Județene de Pensii Hunedoara.
Aceste bilete oferă acces la servicii de tratament balnear în stațiuni de profil, contribuind la îmbunătățirea stării de sănătate a beneficiarilor.
FOTO: FACEBOOK CASA JUDEȚEANĂ DE PENSII HUNEDOARA
-
Stiri nationalecu 2 zile in urma
Ministerul Muncii: Pensiile se majorează, de la 1 ianuarie 2025. Valoarea Punctului de Referinţă creşte cu 12,1%
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Hunedorenii s-au întors cu tolba plină de la Balcaniada de Taekwon do ITF
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Microbuze electrice pentru elevii din 23 de localități ale județului
-
Actualitatecu 3 zile in urma
Bărbat reținut, după ce ar fi furat bani din casa unui pensionar
-
Actualitatecu 3 zile in urma
UEFA Nations League: Rezultate și clasamente
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Performerii Hunedoarei au fost premiaţi, şi în acest an, de Primărie şi Consiliul Local
-
Actualitatecu 3 zile in urma
Avertizare meteo, actualizată. Cod galben de vânt și ninsori în județ, până joi dimineață
-
Stiri nationalecu 3 zile in urma
Parlament: S-a înfiinţat Comisia parlamentară de anchetă pentru ”investigarea mafiei imobiliare”