Actualitate
Noi „descoperiri” la Cetatea Devei
Un pod de acces pentru care fosta administraţie a plătit bani grei, de fapt, nu există
Nu a venit apa şi l-a dărâmat, ci pur şi simplu nu a fost construit niciodată, deşi primăria a plătit, în 2005, unei firme, circa 205.000 de lei pentru el. Actuala municipalitate vrea să recupereze banii
După ce reabilitarea Cetăţii Deva a fost împărţită în mai multe bucăţi, lucru care nu face altceva decât să îngreuneze finalizarea unei investiţii vitală pentru dezvoltarea turismului din reşedinţa judeţului, primăria a mai descoperit şi o serie de nereguli la acest obiectiv istoric.
Fosta administraţie a Devei a plătit, în 2005, bani „grei” pentru realizarea unui pod care să lege incintele 2 şi 3 ale cetăţii. Însă, acum, după circa 8 ani, actuala conducere a primăriei reşedinţei de judeţ a căutat peste tot, însă nu a găsit nicăieri podul, deşi facturile pentru 70 la sută din lucrări au fost plătite executantului. Primarul Petru Mărginean vrea să recupereze avansul pe care firma constructoare l-a primit, în 2005, în mod nejustificat, iar în acest sens pregăteşte o plângere penală.
Situaţii de lucrări, plăţi făcute, dar unde-i investiţia?
Povestea podului care există, dar lipseşte cu desăvârşire a început în anul 2005, când municipiul Deva, reprezentat de primarul Mircia Muntean, a semnat contractul de execuţie a lucrărilor cu firma SC Evelin Agroinvest SRL din Hunedoara, prin Dănuţ Fiscutean.Acest contract avea ca obiect realizarea şi finalizarea executării podului de acces între incinta 2 şi 3 din Cetatea Deva la preţul de 290.588 de lei cu tot cu TVA. Contractul a fost semnat ca urmare a unei proceduri de cerere ofertă la care au luat parte trei firme. Înainte de derularea lucrării, firma în cauză a primit un avans de circa 87.170 de lei, sumă care reprezintă 30 la sută din valoarea contractului. În timp, pe măsura derulării contractului, executantul SC Evelin Agroinvest SRL a prezentat Primăriei Deva două situaţii de lucrări, iar în urma acestora municipalitatea a emis trei plăţi, majoritatea pe parcursul anului 2005. Dar oare a verificat cineva dacă lucrările de pe hârtie „băteau” şi cu realitatea din teren?! Deşi contractul prevedea ca lucrările la pod să fie finalizate în termen de 12 luni, constructorul nu a reuşit să se încadreze în această perioadă, iar, în 2006, printr-un act adiţional a cerut prelungirea la 30 de luni a termenului de realizare a investiţiei, respectiv iulie 2007. Potrivit documentelor prezentate de Primăria Deva, la sfârşitul lui 2006, se încheie un proces verbal de recepţie a unor lucrări executate la infrastructura şi suprastructura -grinzi, tălpi şi stâlpi din material lemnos la podul de acces, iar firma executantă preia în custodie circa 43 de metri cubi de lemn destinat acestor lucrări. În plus, în iunie 2007, conştientă că nu va respecta nici al doilea termen de execuţie al podului, SC Evelin Agroinvest SRL solicită o nouă prelungire, acum, cu 60 de zile a datei la care va termina investiţia. Aici se termină povestea, iar firma constructoare, care acum nu mai există, s-a putut lăuda că a băgat în buzunar circa 205.170 de lei din bugetul local al Devei, cu girul autorităţilor de atunci, ceea ce reprezintă 70 la sută din valoarea totală a contractului, însă nu a executat nimic.
Avansul nejustificat, prejudiciu de recuperat
În octombrie 2013, ia podul de unde nu-i. Aşa şi-a spus şi primarul Petru Mărginean care, inspectând lucrările de reabilitare a Cetăţii Deva, a constatat că legătura dintre incintele 2 şi 3 nu există, deşi în acte sunt plăţi efectuate pentru construirea unui podul de acces. La o analiză a contractului respectiv, s-a stabilit că firma în cauză a încasat în mod nejustificat un avans de circa 87.000 de lei pentru că el nu s-a regăsit în acele lucrări. Practic şi restul sumelor plătite de municipalitatea deveană constructorului au fost făcute pentru amenajări de şantier, defrişări, zidărie sau transport, pentru aşa numitele „lucrări ascunse” în urma cărora nu a rămas, de fapt, nimic. „Acest proiect de reabilitare a Cetăţii Devei trebuia făcut în ansamblul său, nu pe incinte, aşa cum e porcăria de acum. Cetatea trebuia tratată ca un întreg, nu pe incinte. Mi s-a spus că incintele 2 şi 3 trebuie legate printr.un pod, care există pe planşe, dar nu şi în realitate, iar, din păcate, nu mai există nici banii.Acum, nu mai putem da bani din veniturile primăriei pentru acest pod, din moment ce lucrarea este recepţionată în proporţie de 70 la sută. Eu, ca primar, vreau să se termine lucrarea pentru că e nevoie de ea pentru Cetate. Am vrut să văd dacă se poate vorbi de un prejudiciu în acest caz şi se pare că avansul de 87.000 de lei ar fi fost încasat în mod nejustificat. E de competenţa juriştilor şi a organelor abilitate, eu nu ştiu unde e podul, unde sunt banii, dar ei trebuie recuperaţi pentru că sunt bani publici”, a declarat Mărginean.
Pe de altă parte, unul dintre juriştii Primăriei Deva, Augustin Socol, susţine că situaţia acestui pod se află sub incindenţa Codului Penal şi numai în justiţie se vor putea recupera banii. „Se poate vorbi de răspundere penală pentru toţi cei care au plătit sau au semnat pentru aceşti bani. Putem vorbi de un prejudiciu în cazul avansului de 87.000 de lei, bani care nu se regăsesc în nicio situaţie de lucrări. Primăria Deva va depune o plângere penală pentru faptele comise, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Deva, urmând ca organele de anchetă să stabilească exact cine trebuie să răspundă penal”, a declarat Socol.
Pe lângă faptul că a încasat bani pe o lucrare pe care nu a executat-o, firma Evelin Agroinvest a rămas în custodie şi cu circa 43 de metri cubi de masă lemnoasă din stejar, ce trebuia folosită la construcţia podului, a cărei valoare unitară este de 1.000 de lei pentru un metru cub. Deci, a mai scos şi de aici nişte bani „frumoşi”.
Actualitate
Grădinița PP Nr. 1 din Cartierul „Dacia” din Deva a fost oficial redeschisă, după ample reabilitări

Grădinița cu Program Prelungit Nr.1 din Deva (fosta Grădiniță cu Program Normal nr. 2) a fost, astăzi, inaugurată și redeschisă oficial, după o amplă investiție.
Situată pe Aleea Salcâmilor, din Cartierul „Dacia” din municipiu, Grădinița PP Nr.1 a avut parte de reabilitări și modernizări, realizate cu ajutorul fondurilor europene.
“După o amplă investiție în reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii educaționale, această unitate de învățământ preșcolar se prezintă acum într-o formă nouă, adaptată cerințelor educaționale actuale. Grădinița a fost reabilitată și modernizată cu ajutorul fondurilor europene nerambursabile, în cadrul unui proiect menit să îmbunătățească condițiile de învățare și să ofere un mediu educațional modern și accesibil pentru copiii din municipiul Deva”, au informat reprezentanții Primăriei Deva.
Dotată cu echipamente moderne și tehnologii de ultimă generație
Potrivit reprezentanților administrației publice locale, principalele lucrări au vizat atât infrastructura internă a clădirii, cât și amenajările exterioare. De asemenea, grădinița a fost dotată cu echipamente moderne și tehnologii de ultimă generație, pentru a sprijini procesul educativ: videoproiectoare, ecrane de proiecție, televizoare, sisteme audio, mese și scaune noi, mobilier tip birou, imprimante, laptopuri, dar și aparatură pentru uzul zilnic, precum mașini de spălat vase și rufe. Bucătăria a fost dotată cu echipamente noi, pentru a asigura o alimentație adecvată și igienică pentru copii.
Viceprimarul municipiului Deva, Sorin Tudor Lavu, s-a aflat, astăzi, la Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1, pentru a se asigura că sunt îndeplinite toate condițiile necesare pentru siguranța și confortul celor mici. Acesta a subliniat importanța dotărilor educaționale și infrastructura modernă, care contribuie la un proces educativ de calitate.
,,Prin finalizarea acestui proiect s-a făcut un pas important în dezvoltarea educației preșcolare din Deva. Grădinița nr. 1 nu este doar un loc de învățare, ci și un spațiu care reflectă grija și atenția pe care le acordăm copiilor noștri. Investiția în infrastructura educațională reprezintă un angajament ferm față de viitorul acestui oraș și implicit al copiilor”, a declarat Sorin Tudor Lavu, viceprimarul municipiului Deva.
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1 Deva are o capacitate de cinci grupe (110 copii). Aceasta are statutul de structură aparținătoare a Grădiniței cu Program Prelungit nr. 7 Deva.
Sursa foto: Primăria Deva
Actualitate
Administratorii asociațiilor de proprietari care nu depun situația financiară, pasibili de amenzi

Administratorii asociaţiilor de proprietari din municipiul Deva au obligaţia de a transmite Compartimentului Asociații de Proprietari situaţia financiară înregistrată la data de 31 decembrie 2024. Cei care nu se conformează sunt pasibili de amenzi.
„Conform legii care reglementează înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, administratorul are ca principală atribuție întocmirea lunară a situației soldurilor elementelor de activ și pasiv și depunerea acesteia, semestrial, la compartimentul specializat în sprijinirea și îndrumarea asociațiilor de proprietari din cadrul administrației publice locale. În același context, neîndeplinirea atribuțiilor de către administratorul asociației de proprietari se sancționează cu amendă de la 2.500 de lei la 5.000 de lei”, arată reprezentanții Direcției de Asistență Socială (DAS) Deva.
Formularul privind situația soldurilor elementelor de activ și pasiv a asociației poate fi descărcat de pe pagina de internet a Direcţiei de Asistenţă Socială Deva – Secțiunea Locuinţe şi Asociaţii sau accesând acest link. Formularele completate și semnate se depun la Direcția de Asistență Socială Deva – Registratură (Str. I.L. Caragiale, nr. 4, etaj 1) sau pot fi transmise online, pe adresa: dasdeva@primariadeva.ro.
Potrivit reprezentanților DAS Deva, până la această dată, doar o cincime dintre cele 456 de asociații de proprietari care funcționează în municipiul Deva au depus situația financiară aferentă anului trecut.
„Proprietarii de apartamente pot consulta oricând situația financiară a asociației din care fac parte – printr-o cerere scrisă, adresată președintelui, care are obligația să răspundă, în scris, în 10 zile de la primirea acesteia. Reprezentanții asociațiilor de proprietari, dar și proprietarii de apartamente din municipiul Deva pot solicita Direcției de Asistență Socială Deva sprijin, îndrumare sau consiliere cu privire la obligațiile și drepturile ce le revin în administrarea proprietății comune”, subliniază reprezentanții DAS Deva.
Actualitate
Convoiul agabaritic care transportă o turbină pentru Termocentrala Mintia își continuă drumul. Distanța parcursă până acum

Convoiul agabaritic care transportă o turbină pentru Termocentrala Mintia, din județul Hunedoara, își continuă drumul. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au transmis că acesta a parcurs 166 de kilometri, în aproximativ 31 de ore.
“Convoiul agabaritic care transportă o turbină la termocentrala Mintia a parcurs 166 km în aproximativ 31 de ore ! Convoiul agabaritic, care se desfășoară în această perioadă în vestul României, va traversa zilele următoare podurile de pe DN7 peste Valea Nadeșului (km 489+185) și Valea Conop (km 443+262), unde se va utiliza în premieră pentru România tehnologia de traversare cu un sistem de siguranță „flyover”. Această soluție tehnică face posibilă traversarea de către convoiul de 788 tone a podurilor, fără a afecta structurile acestora în momentul traversării”, au informat, luni după-amiază, reprezentanții CNAIR.
În privința stării părții carosabile de pe traseul convoiului agabaritic, reprezentanții CNAIR precizează că o echipă de ingineri din cadrul companiei monitorizează starea acesteia în permanență, atât înaintea, în timpul, cât și după trecerea convoiului. De asemenea, transportatorul are obligația de a lua toate măsurile, astfel încât să nu fie afectată în niciun fel rețeaua rutieră pe timpul deplasării.
Transportul agabaritic are o lungime totală de 128 metri, o greutate de 788 de tone și este compus din două remorchere trăgătoare, două remorchere împingătoare și un trailer modular, totalizând 56 de axe. Acesta a intrat duminică pe teritoriul României, prin punctul de trecere a frontierei de la Nădlac, și transportă o turbină pentru retehnologizarea termocentralei de la Mintia, județul Hunedoara.
Convoiul se deplasează în perioada 23 februarie 2025 – 04 martie 2025 pe următorul traseu:
Nădlac 1 PTF – DN7 – Nădlac 2 PTF – DN7G – A1 – Giarmata – DJ691 – Pieschia – DJ691 – Alios – DJ691 – Neudorf – DJ682 – Lipova (str. Timișorii – pod Lipova – DN7) – DN7 – Ilia – A1 – Grind – DN68A – Săcămaș – DN7 – Termocentrala Mintia.
- Actualitatecu o zi in urma
Un fost consilier local din Petrila a încetat fulgerător din viață
- Actualitatecu 23 de ore in urma
Incendiu într-o gospodărie din Simeria. Un câine, 20 de iepuri și găini au murit, după ce o anexă a luat foc
- Actualitatecu o zi in urma
Întreruperi de energie electrică, programate în perioada 24 -28 februarie, în județul Hunedoara
- Actualitatecu 2 zile in urma
ACTUALIZARE| Băiat de 15 ani, din Vulcan, dat dispărut. Găsit într-o zonă împădurită, la circa trei kilometri de casă
- Actualitatecu o zi in urma
VIDEO| Lung cât un teren de fotbal. Cel mai mare transport agabaritic din țară a pornit la drum. Destinația finală: Termocentrala Mintia
- Actualitatecu o zi in urma
Incendiu, azi noapte, la o casă din Poienița Tomii. Proprietarul a suferit arsuri
- Actualitatecu 2 zile in urma
Clădirea Tribunalului Hunedoara și a Judecătoriei Deva va fi dată în folosință în cursul acestui an
- Actualitatecu o zi in urma
Sebastian Burduja: “La Mintia prinde contur cea mai mare centrală pe gaz din UE”