Connect with us
Data: 01/05/2024
.

Actualitate

CASA LE-A ARS DIN TEMELII! Au pierdut totul, dar au puterea să o ia de la capăt

Publicat

pe

Necazul s-a abătut asupra unei familii cu cinci copii din localitatea hunedoreană Hărău

Locuinţa lor, ridicată cu multă trudă, a fost cuprinsă de flăcări nimicitoare care nu au lăsat mai nimic în urmă, decât scrum şi o fundaţie din beton plină acum de cenuşă

AMINTIRI. Mircea Gavrilă (foto), în timp ce arăta cum erau poziţionate camerele copiilor, bucătăria, dar şi celelalte încăperi ale locuinţei

AMINTIRI. Mircea Gavrilă (foto), în timp ce arăta cum erau poziţionate camerele copiilor, bucătăria, dar şi celelalte încăperi ale locuinţei

O familie din localitatea hunedoreană Hărău a rămas pe drumuri, după ce casa le-a fost distrusă complet într-un puternic incendiu, izbucnit, se pare, de la coşul de fum. Flăcările au cuprins imobilul şi într-o jumătate de oră acesta a ars din temelii, focul lăsând în urmă doar scrum. Odată cu casa, focul a înghiţit şi toate lucrurile pe care le avea familia Gavrilă, începând de la mobilă, electronice, până la haine, caiete şi cărţi alte copiilor, documente importante şi aşa mai departe. Ei au reuşit să se salveze, privind neputincioşi de pe margine cum toată agoniseala lor din ultimii ani ardea, fără să mai poată face nimic. Degeaba s-au luptat pompierii să mai salveze ceva. Cum casa era construită din lemn, aceasta a ars ca o torţă, flăcările extinzându-se rapid.

Casa-incendiata-Harau-(3)Nenorocirea s-a petrecut la mijlocul săptămânii trecute, iar acum, la fix şapte zile de la producerea ei, soţii Gavrilăşi cei cinci copii ai lor locuiesc pe unde pot, la vecini şi la rude. Aruncat în pragul deznădejdii, capul familiei, Mircea Gavrilă, se gândeşte cum ar putea să construiască o altă căsuţă pentru cei dragi lui. Însă, pentru a-şi împlini acest vis, el are mare nevoie de ajutor.

INCENDIUL

Sprijinit de soţia sa, Mircea Gavrilă a muncit ani la rând pentru a-şi ridica o căsuţă la Hărău. Au reuşit să construiască o locuinţă pe placul lor, cu trei camere mari pentru ei şi cei cinci copii ai lor, şi o bucătărie utilată cu cele necesare. Doar că, un incendiu puternic le-a distrus absolut tot, într-o jumătate de oră.

Mircea Gavrilă era la serviciu când a primit vestea năucitoare. L-a sunat un vecin şi i-a zis la telefon că locuinţa lui a luat foc. Pur şi simplu, bărbatului nu i-a venit să creadăşi, într-un suflet, a pornit în drum spre casă să vadă dacă cele auzite într-adevăr se confirmă. Şi, din păcate, aşa era.

Advertisement

incendiu-harau-casa-familia-gavrila-(3)Când s-a dezlănţuit focul în casă era mezina familiei, fetiţa cea mică în vârstă de patru ani a soţilor Gavrilă, împreună cu bunica ei. Femeia a scos-o imediat afară pe cea mică, fără să mai apuce să mai ia ceva. „În casă se afla fetiţa cea mică, de patru ani, şi cu soacra mea, mama soţiei. Eu plecasem dimineaţa, la ora 05:00, la serviciu, la Zlatna, la o carieră. Şi, pe la ora 09:00 şi ceva, m-a sunat vecinul şi mi-a spus să vin repede că mi-a luat foc casa. Am crezut că e o glumă proastă, dar, din păcate, era chiar adevărat şi am plecat. Nu a durat o jumătate de orăşi a ars tot. Casa a fost distrusă în totalitate, după cum puteţi vedea. Nu s-a mai putut recupera nimic, nici măcar o lingură, niciun bun. Nimic. Tot ce era în imobil s-a distrus, haine, lucruri, acte. Asta a fost. Într-o jumătate de oră a ars în întregime şi ce a mai rămas se poate vedea, fundaţia şi cam atât”, povesteşte Mircea Gavrilă, în timp ce ne arată, creionând în aer spre betonul plin acum de cenuşă, unde erau dormitoarele copiilor, al lui şi al soţiei sale, bucătăria şi holul din faţă. „Aici era un coridor lung, iar în partea cealaltă bucătăria, camere de zi şi dormitoarele copiilor, toate parchetate şi mobilate. De altfel, mobila chiar o cumpărasem de vreo trei ani”, mărturiseşte bărbatul.

URMĂRI

incendiu-harau-casa-familia-gavrila-(2)Chiar dacă a trecut deja o săptămână, locul parcă încă mai miroase a ars. În dreapta, balansoarele copiilor stau pustii, legănate acum doar de vânt atunci când suflă cu putere. Grătarul construit în curte aminteşte de zilele bune, trecute, ale familiei, când totul părea aproape perfect, iar munca lor părea să îşi arate roadele, înainte ca focul să le distrugă tot. Mircea Gavrilă priveşte în gol. Spre casa arsă (sau ce a mai rămas din ea), spre colţul grădinii, apoi ne povesteşte cu câte eforturi a reuşit să construiască locuinţa şi cum a cumpărat terenul în urmă cu 11 ani. „O aveam (n.red. casa) de vreo 11 ani. Am construit-o, după ce am cumpărat acest teren. Nu a fost uşor. Eforturile au fost mari. Am luat bani cu împrumut pentru a-l putea cumpăra, fiindcă era numai un singur câştig lunar, soţia mea nelucrând fiind nevoită să aibă grijă de copii. Şapte persoane trăim din salariul meu de 840 de lei şi e destul de dificil, mai ales că am patru copii la şcoală, fata cea mare, de 16 ani, e la liceu la Deva şi trebuie să facă naveta (…) În momentul de faţă, după ce casa ne-a ars, locuim la nişte vecini, eu şi soţia, iar copiii mei la soacra mea, pe strada cealaltă. Chiar i-am spus şi soţiei mele că eu nu cred că o să mai reuşim să construim ceva, pentru că nu avem din ce. Deocamdată, asta e situaţia”, mai zice Mircea Gavrilă, oftând.

incendiu-harau-casa-familia-gavrila-(4)Bărbatul ţine în mână câteva fotografii în care apare locuinţa făcută scrum. Nu a avut curaj să calculeze cam la cât se ridică toată paguba. Cum casa nu era asigurată, nu a primit niciun leu drept despăgubire. „Am rămas cu fundaţia, cu betonul ăsta, şi atât”, spune bărbatul.

PERSPECTIVE

Cu agoniseala pierdutăşi cu cinci copii rămaşi pe drum, familia Gavrilă are de înfruntat acum o problemă care ar părea fără nicio rezolvare pentru mulţi. Soarta nu a fost de partea lor nici în urmă cu 11 ani, când au mai primit o altă „palmă”. Atunci locuiau într-o casă naţionalizată din Bălata de unde au fost evacuaţi. „Atunci am primit termen 15 zile să eliberăm imobilul. Şi atunci a fost o altă „încercare”, fiind puşi în situaţia să ieşim în drum cu doi copii. Nu aveam unde merge şi am pornit de la zero. Acum e mai greu să o luăm de la capăt, că sunt cinci copii, nu mai sunt doi, dar trebuie să nu ne descurajăm”, adăugă Mircea Gavrilă care, în ciuda necazului prin care trece, în momentul de faţă, împreună cu familia sa, încă mai are forţa şi energia de a o lua de la capăt. „Momentan, nu avem perspective de a ne mai construi o altă casă. Să vedem ce se va mai întâmpla pe parcursul timpului. Eu încerc cu forţe proprii. Mai am o speranţă că Dumnezeu mă va ajuta şi îmi va da sănătate să pot să o iau din nou de la capăt. Nu îmi pierd nădejdea”, mai spune Mircea Gavrilă.

[notification type=”standard”]

„Noi încercăm să le dăm o mână de ajutor. Trebuie să fim solidari în astfel de momente”

Advertisement

Ioan-Jibetean-Primar-HarauImediat ce s-a aflat de drama prin care trece familia Gavrilă, locuitorii din Hărău cu suflet mare, dar şi reprezentanţii primăriei le-au sărit, cum au putut, în ajutor. Viceprimarul comunei, Lucian Albu Weber, împreună cu preotul Petru Baluta, parohul bisericii din Hărău, au demarat o campanie de ajutorare a familiei aflată acum la ananghie. Prin bunăvoinţa unor oameni de suflet au reuşit să adune o sumă de bani, de 1.000 de lei, ce a fost donată familiei, iar campania continuă pentru ca soţii Gavrilă, împreună cu cei cinci copii ai lor, să treacă mai uşor peste acest necaz ce s-a abătut asupra lor.

La rândul lui, primarul comunei Hărău, Ioan Dorin Jibetean (foto), a declarat că îi va sprijini cu ce se poate. „Noi le vom da o mână de ajutor, pentru că trebuie să fim solidari în astfel de momente. Personal, am vorbit cu cineva să le facă proiectul pentru viitoarea casă fără bani. Îi vom sprijini, în limita posibilităţilor, cu tot ce vom putea”, a spus primarul comunei Hărău.

[/notification]

 

Actualitate

Recomandări ANPC pentru 1 Mai și de sărbătorile pascale

Publicat

pe

Redactat de

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) transmit o serie de recomandări pentru perioada 1 Mai și de sărbătorile pascale.

“Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători. Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice”, transmit reprezentanții ANPC.

Astfel, reprezentanții ANPC transmit câteva recomandări, pe care consumatorii să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

  • La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!
  • Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.
  • Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!
  • Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!
  • Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!
  • La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

  • Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:
    • existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;
    • integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;
    • tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.
  • De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.
  • Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.
  • Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.
  • La comercializarea cărnii și a produselor din carne
  • Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;
  • Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;
  • Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;
  • Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;
  • Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;
  • Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.
  • La comercializarea ouălor
  • Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;
  • Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;
  • Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;
  • La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;
  • În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:
  • categoria de calitate (A);
  • categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)
      • XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;
      • L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;
      • M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;
      • S – mic: greutate mai mică de 53 g;
    • o indicație a metodei de creștere a găinilor;
    • o explicație a semnificației codului producătorului;
    • data de valabilitate minimă.
  • La comercializarea vopselei de ouă
  • Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.
  • Atenție! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.
  • La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)
  • În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;
  • Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;
  • Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;
  • Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;
  • Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.
  • La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)
  • Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;
  • Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;
  • Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;
  • Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;
  • Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;
  • Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.
  • La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice
  • Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;
  • Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;
  • Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;
  • La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;
  • Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

  • folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:
  • utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);
  • utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);
  • comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);
  • utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;
  • nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;
  • decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;
  • schimbarea stării termice inițiale a produselor;
  • folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;
  • utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;
  • prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);
  • utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).
  • deficiențe de informare către consumator, de exemplu:
  • lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;
  • lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;
  • lipsa afișării datei limită de consum.
    • comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);
    • comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;
    • comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;
    • neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);
    • utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate
    • comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;
    • comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;
    • existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;
    • comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;
    • comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;
    • nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao). De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;
    • neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;
    • înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);
    • comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);
    • comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;
    • Schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;
    • comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul.
Citeste mai mult ...

Actualitate

Drumul spre vechea capitală a dacilor va fi modernizat prin Programul Regional Vest

Publicat

pe

Redactat de

Drumul Județean (DJ) 705A, cel care leagă municipiul Orăștie de Costești și Sarmizegetusa Regia, va fi modernizat în urma unei investiții din europene prin Programul Regional Vest 2021-2027, Intervenția regională 5.1.A – Drumuri județene.

Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regional Vest, și parteneriatul format din Consiliul Județean Hunedoara și comunele Beriu și Orăștioara de Sus, în calitate de beneficiar, au semnat, marți, 30 aprilie 2024, contractul de finanțare pentru proiectul „Modernizare DJ 705A: Orăștie – Costești – Sarmizegetusa Regia, Km 2+200 – 19+465”.

“PR Vest înseamnă timpi mai scurți în implementarea investițiilor: documentațiile au fost deja realizate la nivel de proiect tehnic, a fost lansată inclusiv licitația pentru execuție și urmează finalizarea evaluării și stabilirea constructorului. Peste 17 kilometri de drum vor fi reconstruiți sau modernizați în cadrul proiectului. Adiacent, va fi realizat accesul la proprietăți, pe o suprafață de 7.300 mp; vor fi amenajate și iluminate 10 treceri de pietoni, iar 38 de podețe vor fi înlocuite sau completate. Pe lângă turiștii care vor vizita vechile cetăți dacice, de proiect va beneficia în mod direct populația din cele opt localități străbătute de drumul județean – Municipiul Orăștie, Căstău, Beriu, Orăștioara de Jos, Bucium, Orăștioara de Sus, Ludeștii de Sus, Costești, precum și cei din alte patru localități care au acces direct la DJ705 A: Sereca, Ludeștii de Jos, Ocolișu Mic, Văleni, cumulând aproape 28.000 de locuitori”, au informat reprezentanții ADR Vest.

„Drumul Județean 705A, care leagă municipiul Orăștie de Costești și Sarmizegetusa Regia, va fi modernizat printr-un proiect finanțat în cadrul Programului Regional Vest 2021-2027! Am atras în județul Hunedoara primele fonduri europene puse la dispoziție prin acest program și sunt mândru că pot să onorez o promisiune făcută locuitorilor din zona Orăștiei. Marți, în timpul ședinței ordinare a Consiliului Județean Hunedoara, am avut surpriza și plăcerea să-l primim în mijlocul nostru pe directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest, Sorin Maxim, care a venit cu o veste foarte bună. Domnia sa a adus la Deva contractul de finanțare pentru proiectul „Modernizare DJ 705A Orăștie – Costești – Sarmizegetusa Regia, km 2+200 – 19+465”. Am suspendat temporar ședința și, în prezența consilierilor județeni și a jurnaliștilor, am semnat documentele care deschid calea demarării acestei investiții atât de așteptate de locuitorii din comunele Beriu și Orăștioara de Sus, precum și de toți cei care vizitează cetățile dacice din Munții Orăștiei, în special Sarmizegetusa Regia. În cadrul proiectului vor fi reabilitați 17,2 km din DJ 705A, pe sectorul cuprins între Orăștie, mai precis de la intrarea în localitatea Căstău, și până la ieșirea din Costești. În cadrul proiectului de modernizare sunt prevăzute o serie de lucrări precum: refacerea structurii rutiere, amenajarea intersecțiilor cu drumuri laterale, amenajarea dispozitivelor de scurgere a apelor pluviale, înlocuirea podețelor existente și amenajarea unui pod la km 13, precum și consolidarea corpului drumului cu ziduri din beton”, a transmis Laurențiu Nistor, președintele Consiliului Județean Hunedoara.

Valoarea totală a investiției este de 13,84 milioane de euro, din care finanțare nerambursabilă 13,49 de milioane de euro, reprezentând contribuție din partea Uniunii Europene și de la bugetul de stat. Lucrările sunt prevăzute să înceapă în data de 15 mai 2024.

Advertisement
Citeste mai mult ...

Actualitate

Programul Piețelor Agroalimentare din Deva, în perioada sărbătorilor de Paște

Publicat

pe

Redactat de

Serviciul Administrare Piețe din cadrul Primăriei Municipiului Deva anunță programul de funcționare a piețelor din oraș.
Piața Agroalimentară Centrală, Piața Cioclovina și Piața Kogălniceanu vor fi deschise după următorul program:
• Miercuri, 1 mai 2024 – între orele 7:00-19:00
• Joi, 2 mai 2024 – între orele 7:00-19:00
• Vineri, 3 mai 2024 – între orele 7:00-19:00
• Sâmbătă, 4 mai 2024 – între orele 7:00-19:00
• Duminică, 5 mai 2024 – ÎNCHIS
• Luni, 6 mai 2024 – ÎNCHIS
Începând de marți, 7 mai 2024, programul de funcționare a piețelor revine la normal.
Administrația Piețelor vă așteaptă cu drag să vă aprovizionați cu produse proaspete și diversificate, direct de la producători.
Serviciul Administrare Piețe vă dorește sărbători pascale fericite, cu pace și liniște!
Sursa: Primăria Deva
Citeste mai mult ...

URMARESTE Servus HD TV

Ultima ora

PROGNOZA METEO

CURS VALUTAR

PUBLICITATE

Cumpara si citeste PDF

ABONAMENT ONLINE

MICA / MARE PUBLICITATE

LOCURI DE MUNCA

ANUNTURI MICA PUBLICITATE

publica anunt servuspress

Agentie Imobiliara Deva

Actualitate